Prorazit na českém trhu se jako první snaží firma Dáme jídlo. Dosud v tuzemsku rozvážela pokrmy ze stovek skutečných restaurací, fast foodů či bister. Dnes má v pražské Krči provozovnu s osmi cloudovými kuchyněmi a další chystá na Chodově.

„Ze stávající provozovny rozvážíme nižší desítky tisíc jídel měsíčně,“ uvedl Petr Indra, obchodní ředitel Dáme jídlo. Její první „cloudy“ si pronajali třeba specialista na burgery Salt’n’Pepa, restaurace Žebírkov nebo mexický fast food Rancheros. „Zároveň z tohoto projektu rozvážíme i chutě, které jsou pro rozvoz typické - pizzu, asijskou i českou kuchyni,“ doplňuje Indra.

Úspora nákladů je velkou výhodou

Zásadní výhodou cloudových kuchyní je úspora nákladů za pronájem prostor, které nemusí být kvůli absenci hostů velké ani reprezentativní. Navíc mají podnikatelé díky aplikacím, které zákazníci používají pro objednávku jídel, po ruce přehledná data o jejich preferencích.

Startu cloudových kuchyní napomohla opatření související s pandemií koronaviru, na rozdíl od mnohde těžce zasažených klasických gastro provozů.

Očekává se další nárůst

„Očekáváme, že ještě letos evropský trh cloudových kuchyní zaznamená meziroční nárůst o téměř 85 procent. Pandemie zintenzivní už tak dynamický vývoj v daném odvětví," míní Milan Mašša z mezinárodní poradenské firmy CBRE.

Na zvýšenou poptávku po rozvozu pokrmů už reagují také internetové supermarkety. Například Košík.cz teď rozjíždí vlastní značku zchlazených hotových jídel z různých světových kuchyní.