Sněhová pokrývka, byť spíše symbolická, navíc doplněná o ledový podklad, není v našich končinách v posledních letech tak běžný jev. A podle čísel, která zpracoval Dopravní inspektorát v Nymburce, je jasné, že na tento způsob zimy nejsou připraveni ani šoféři.

Za prvních 15 dnů letošního roku bylo na území Nymburska ohlášeno 46 nehod. Ponechme stranou, kolik jich navíc ohlášeno nebylo. V předchozích dvou letech se za stejné období stalo 27, respektive 26 nehod. Což je nárůst o více než 70 procent! „Ta čísla jsou samozřejmě dána do velké míry současným počasím a stavem silnic, který tomu odpovídá. Naštěstí však v rámci těchto nehod nebyl nikdo vážně zraněn ani usmrcen," konstatoval vedoucí inspektorátu Josef Ulrich.

Kromě dvou případů, kdy šoférům vstoupila nečekaně do silnice lesní zvěř a střetu nemohli zabránit, jsou vždy na vině právě řidiči aut. „Nejčastějšími příčinami jsou nepřiměřená rychlost a způsob jízdy. Kvůli těmto pochybením se stalo hned 40 nehod. Třikrát šlo o nedání přednosti, jednou o nesprávné předjíždění," rozebral příčiny Ulrich.

Častěji se bourá v obcích a městech, než na úsecích mimo zástavbu. Poměr je 29:17.

Jak tedy jezdit za skutečně zimních podmínek? Podle předpovědi nás zima pro příští dny rozhodně neopustí. Připomenutí si některých zásad je tak na místě.

Na prvním místě jde o plynulost při práci s volantem a zejména brzdami. „Dupnutí na brzdu má na sněhu zcela jiný efekt, než plynulé sešlápnutí pedálu," radí odborníci.

Dalším předpokladem pro úspěšné dojetí je předvídavost. „Manévry na poslední chvíli jsou na sněhu vyloučeny. Pamatujte, že na sněhu se brzdná dráha přibližně třikrát prodlužuje. Plánujte svoje akce a snažte se jet tak, abyste vůbec nemuseli brzdit. Nikdy nezastavujte pod kopcem, pokud to není absolutně nutné – nemuseli byste se potom rozjet a je jedno, ať už máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku," vědí specialisté z odborného serveru autoweb.cz.

V neposlední řadě je nutné číst stav vozovky. „Na upravené dálnici není nutné jet krokem, adekvátní rozestupy (pamatujte na pravidlo „dvou sekund", na sněhu ale raději delší) jsou v tomto případě mnohem důležitější než samotná rychlost jízdy," upozorňují znalci.

Vzhledem ke stavu silnic a místy vyježděným kolejím je nutné být ohleduplný vůči dalším řidičům. „Policie proto apeluje na všechny účastníky silničního provozu, aby dbali zvýšené opatrnosti a přizpůsobili svou jízdu stavu vozovky a svým schopnostem," řekla policejní mluvčí Petra Potočná.