Po přechodu frontálního systému by pak sice mělo následovat oteplení s podstatně příznivější situací na vozovkách i na chodnících – lidé, ať už usedají za volant, nebo se pohybují po svých, nicméně mají jasno: opravdu už je nutno počítat s příchodem zimních rozmarů. Nejen podle kalendáře, ale i ve skutečnosti.

Jako varování vybízející k maximální opatrnosti může posloužit třeba sobotní střet motorového vlaku s osobním autem na nechráněném železničním přejezdu v blízkosti Hostivice; na silnici mezi osadami Břve a Hájek u Červeného Újezdu. Naštěstí se obešel bez zranění – což v podobných situacích bývá spíše výjimkou. Potvrdilo se sice, že jeden z obou osobáků má v případě srážky jasnou převahu – naštěstí se ale nic nestalo jak komukoli ze 12 lidí ve vlaku, tak ani řidiči auta. Klika byla v tom, že vlak nebyl rozjetý; právě vyrazil ze zastávky Hostivice-Litovice. I tak došlo ke škodám nejen na autě, ale i na motorovém voze. Měl poškozenou hydrauliku, nicméně dokázal v nouzovém režimu dojet do stanice Hostivice. Provoz na trati číslo 122 spojující Beroun přes Rudnou s Prahou byl obnoven po třech hodinách; před čtvrtou odpolední.

Tři čtvrtě hodiny po poledni k přejezdu, kde nejsou závory ani světla, ale jen výstražný kříž se stopkou, vyjeli profesionální hasiči z Kladna i drážní hasiči z pražské Michle, informoval Ladislav Holomčík z centrály středočeských hasičů. „Auto zůstalo po střetu uvězněné nad příkopem přední částí u kolejí, takže nešlo ani odtlačit,“ připomněl komplikaci. Hasiči v rámci protipožárních opatření odpojili autobaterii – a protože šlo o vozidlo na plynový pohon, prověřili, zda plyn neuniká. „Poté pomohli vystoupit cestujícím z vlaku a vyndali i tři přepravované kočárky. Někteří lidé si sami zajistili odvoz z místa nehody, pro zbytek byla zajištěna přeprava na nádraží v Hostivici ve spolupráci s Policií ČR,“ uvedl Holomčík.

Okolnosti nehody sice zůstávají předmětem policejního vyšetřování, pravděpodobná příčina se však zdá být vcelku jasná: řidič auta přijíždějící ke kolejím, po nichž se blížil vlak, sice šlápl na brzdu – jeho vozidlo však nezastavilo. Na zasněžené vozovce se proměnilo v saně – a na kolejích pak ve vrak.

Rady pro řidiče
- V zimních podmínkách je nejdůležitější přizpůsobit rychlost stavu vozovky, zachovávat opatrnost, dostatečný odstup od vozidel jedoucích před námi a plynulost jízdy.
- Pokud je na vozovce led, ideálně ovladatelné vozidlo je do rychlosti maximálně 30 km/h. Je třeba zachovat chladnou hlavu, soustředit se, dobře sedět, pevně držet volant. Dělat všechny pohyby plynule, včas podřazovat, sledovat chování vozidla a číst vozovku před sebou. A zvětšit odstup!
- Podobné je to na sněhu, kde však lze jet rychleji. Chumelenice není důvod k panice, ale opět je zapotřebí se soustředit a dívat se daleko před sebe (brzdná dráha se výrazně prodlužuje). Nejhorší je mokrý sníh, který má nízký součinitel adheze. Při jízdě na sněhu hledejte průběžně lepší stopu. Při vjetí do rozbředlého sněhu při změně jízdního pruhu pomůže vyšlápnutí spojky. Po stabilizaci vozidla můžeme pozvolna spojku pouštět při zařazení vyššího rychlostního stupně.
- Při drobném smyku v malé rychlosti většinou stačí ubrat plyn a počkat, jestli vozidlo získá přilnavost. Pokud to nepomůže a hrozí náraz, je u moderních vozidel s ABS systémem vhodnější sešlápnout razantně pedál spojky a brzdy zároveň. Tím se sníží riziko vysoké nárazové rychlosti.

Zdroj: Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR