Ranní teploty kolem nuly a možnost brzkého napadnutí sněhu.

To jsou minimálně dva faktory, které by měly řidiče upozornit na to, že je čas přezout letní pneumatiky za zimní.

Podle autoservisů už první zodpovědní šoféři na výměnu dorazili. „Zatím je to o několika jedincích, ale jezdí. V tuto dobu jsme schopni provést kompletní výměnu ještě ten den, kdy řidič přijede. S postupem času se ale bude čekací doba pochopitelně prodlužovat," říká Petr Jeník vlastnící autoservis v Nymburce na Drahelické ulici.

V Barumce na druhém konci Nymburka už jedou naplno. „Denně vyměňujeme pneumatiky na 15 až 20 autech. Jsou to většinou naši stálí zákazníci, které my si pozveme na konkrétní dobu, aby to běželo plynule," říká jeden ze servismanů.

Cena za přezutí se výrazně nezvedla, řidiči si i letos musí připravit zhruba tisícikorunu. „Já jezdím pořád, ale ještě mi to přijde brzy. Patřím mezi ty, kteří to nechávají na poslední chvíli," říká například Radek Čech z Nymburka.

Ti zručnější si poradí doma sami. „Můj přítel už má zimní pneumatiky připravené a na našem autě je přehodí sám doma. On je na to šikovný. Navíc nedávno jsme za opravy na autě dali 15 tisíc korun, takže na něm teď taky musíme něco ušetřit," říká Jana Machovcová z Nymburka.

V našem regionu však také existuje skupina řidičů, kteří pneumatiky nevyměňují. Tvrdí, že vzhledem k mírným zimám v našich končinách postrádá změna pneumatik smysl. Odborníci s váháním souhlasí pouze v případě, že se jedná opravdu o sváteční jezdce. „Někomu se skutečně kvůli pár kilometrům přezutí nemusí vyplatit. Pokud jezdí bezpečně," řekl zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu v Nymburce Tomáš Nermuť.

Řidiči, kteří vyráží na silnice běžně, by však měli mít zimní přezutí naprosto samozřejmě. „Jednoznačně přezouvání pneumatik doporučujeme, osobně mám zimní pneumatiky už od konce září. Vzhledem k teplotám, parametrům vozovky je přezouvání určitě vhodné a jízda by měla být bezpečnější," říká Nermuť.
Zároveň však poukazuje na fakt, že někteří řidiči na zimní pneumatiky spoléhají příliš, dovolí si při jízdě mnohem více a razantnější jízda pak může skončit nehodou.

„Určitě by si člověk neměl na zimním obutí dovolit více, než je skutečně bezpečné. Proto ani neexistuje evidence nehod způsobených na zimních pneumatikách nebo 
v souvislosti s jejich obutím. Za nehodu je vždy odpovědný řidič, nikoliv obutí," vysvětluje zástupce šéfa dopravky.