Městští strážníci neměří rychlost projíždějících aut, ačkoliv jim to zákon teoreticky umožňuje. Na Nymbursku tak zatím mohou být v klidu silniční piráti třeba v Poděbradech, Lysé nebo Sadské, kde strážníci loni radary zhusta účinně využívali.

Důvodem absence radarů v rukách strážníků jsou komplikace kolem nových značek, které musí měřený úsek od nového roku vymezovat. Nejprve nebylo jasné, jak vlastně mají značky vypadat, teď strážníci zjistili, že se jim nevejdou do aut. Navíc nový ministr dopravy se nechal slyšet, že chce značky co nejdřív zrušit.

Strážníci jsou naštvaní a čekají, co se z celé situace vyklube. Města přichází o nemalé částky z pokut a lidé si stěžují, že auta zase jezdí přes města jako utržená.

Rozčarován z celé situace je například šéf poděbradských strážníků Miloš Dlabal. „Především se nám jedná o prevenci, která je v tuto chvíli mimo hru. Nařízené značky o rozměru 100x150 centimetrů se nám do služební felicie nevejdou, museli bychom si kvůli nim asi ještě pořídit vozík. To dělat nebudeme, takže zatím neměříme a počkáme, jak se to celé vyvine,“ řekl Dlabal.

Problémy s rozměrem značky mají i další městské policie. Proto reaguje i ministerstvo dopravy. „V tuto chvíli navrhujeme zjednodušení v podobě možnosti využívat i menší značky o rozměrech 75x100 centimetrů,“ řekl Nymburskému deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Jenže i to je otázkou přinejmenším několika týdnů. Problémy s tím, že strážníci neměří, zaznamenali už nyní třeba v Lysé. „Lidé si stěžují, že auta zase jezdí přes město v některých úsecích příliš rychle. Pro mě je celá norma kolem zavedení značek nepochopitelná. Pokud se to do dubna nějak nevyvine, necháme udělat několik značek a budeme s nimi manipulovat po městě. Ale měřit budeme,“ uvedl šéf strážníků v Lysé Luděk Přibyl. „Navíc na pokutách jsme vybrali zhruba 15 tisíc korun měsíčně,“ naťukává další problém.

Města totiž dostávala z pokut značné částky, které jim pomáhaly naplnit rozpočet. Ačkoliv výběr peněz za přestupky není prioritou (tou je pochopitelně prevence), přesto některé radnice přichází o značné sumy.

Například v Sadské, kde kvůli komplikacím také zatím neměří. „Loni jsme zaznamenali 401 přestupků, z nichž valná většina byla vysoká rychlost. Na pokutách jsme vybrali 336 tisíc korun,“ konstatvala starostka a zároveň velitelka strážníků Cecílie Pajkrtová.

Shrňme tedy známá fakta. Od ledna díky novému zákonu mohou opět strážníci ve městech měřit rychlost řidičů a ukládat za ní pokuty. Nově však musí úsek ohraničit značkami o měření rychlosti, což se jim zdá absurdní. „Musel bych být blázen, kdybych v takovém úseku nezpomalil a nechal si dát pokutu. Naopak hned za značkou na to můžu zase šlápnout,“ dokládá pochybný smysl označení výrok jednoho ze šoférů.

Navíc nové značky se nevejdou strážníkům do aut, proto zatím váhají s možností nechat je vyrobit. Ministerstvo dopravy chce provizorně nechat značky v zákoně zmenšit, ale avizuje, že od příštího roku by je nejraději opět zrušilo úplně. A co teď ?

Mluvčí ministra dopravy na to má následující recept. „Zatím si mohou nechat vyrobit několik zmenšených značek a ty při měření používat. To tolik rozpočet nezatíží. Ale počítáme s tím, že opatření vyvolají diskuzi, která může vyústit v další změny,“ doplnil Kupka.