VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náledí způsobilo první nehody

Nymbursko – První noční mrazíky dorazily také do našeho regionu. Což je nepříjemná zpráva pro řidiče. Někteří to dokonce už pocítili a podle informací a snímků ze sociálních sítí se znovu do povědomí neopatrných šoférů zapsala jiřická zatáčka. Snímky několika menších nehod, některé údajně způsobené právě ledem na silnici, už kolují po Facebooku.

1.12.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Podle policistů se ale nedá říci, která místa na Nymbursku jsou z pohledu případné ledovky a následných nehod nejvíce nebezpečná. „Záleží skutečně na počasí a na tom, kde se námraza a led objeví. Když se objevila ledovka v Babíně mezi Nymburkem a Poděbrady, bouralo se právě na tomto místě,“ řekla policejní mluvčí Petra Potočná.

Nečekaní ledovka zastihla řidiče na Nymbursku také před třemi lety, kdy jedno ráno byly zjištěny zhruba dvě desítky nehod po celém regionu. Auta často končila v příkopech mezi městy a obcemi. Faktem je, že drtivá většina takových nehod se obejde s menším nebo žádným zraněním. Řidiči často na ledě opravdu jezdí pomalu, ale když se jejich vůz stane neovladatelným, výjezdy mimo silnici nekončí nijak fatálně.

A co se tedy děje při řízení vozu na ledě? Tím se zabývá i Tým silniční bezpečnosti. Podle něj přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. Adekvátně tomu se prodlouží brzdná dráha. Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru.

„Zpomalování zahájit s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem. Opatrnost je na místě i při průjezdu zatáčkou. Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicítkou osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít.

Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně. „A pozor, námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Roman Budský.

Na namrzlé vozovce více než kdy jindy musíme dbát na dostatečný odstup od vpředu jedoucích vozidel. Obecně by měla odpovídat úseku ujetému během dvou vteřin jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat ještě jednu vteřinu. Riziko nepředvídatelného chování před námi jedoucího řidiče je na náledí vyšší. Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou těžkou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.

A jak se zachovat ve chvíli, kdy už cítíme, že vůz jde do smyku? Hlavně nezpanikařit. Auto buď neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (jedná se o tzv. nedotáčivost), nebo naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout (tzv. přetáčivost). V prvém případě se vyplatí ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky. Nezrychlovat a ani nebrzdit. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat. Opět je třeba počínat si jemně. Jinak zadek vozu překývne na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. „Snad ještě upozornění pro řidiče moderních aut vybavených moderními stabilizačními systémy. Pomohou, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský.

Autor: Miroslav Jilemnický

1.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Labská stezka představuje nového oficiálního cykloprůvodce pro letošní rok

Ester Ledecká je překvapivá vítězka Super-G
20

Sportovci tleskají Ledecké. Američanka chce znát její DNA

Poselství starých Mostečanů odtajněno a s Olgou Lounovou bezpečně: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. února 2018.

Češi bojovali jako lvi. Kanadu porazili 3:2 po nájezdech

/FOTOGALERIE/ Čeští hokejisté v druhém zápase olympijského turnaje porazili Kanadu 3:2 po samostatných nájezdech. Národní tým předvedl mnohem lepší výkon než proti Koreji a rázně vykročil do čtvrtfinále.

Na Nymbursku je nejméně nemocných z celého kraje

Nymbursko – Náš region je podle páteční zprávy Krajské hygienické stanice stále zasažen chřipkovou epidemií nejméně z celého kraje. Na opačném pólu s nejvyšší nemocností se nachází Příbramsko.

Ledecká je zlatá! Na OH šokovala vítězstvím v super-G. Na lyžích

/FOTOGALERIE/ Ester Ledecká šokovala na olympijských hrách vítězstvím v superobřím slalomu. Vyhrála o setinu sekundy před obhájkyní zlata Rakušankou Annou Veithovou. Vítězství české reprezentantky je bezesporu největším překvapením právě probíhajících her.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT