VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náledí způsobilo první nehody

Nymbursko – První noční mrazíky dorazily také do našeho regionu. Což je nepříjemná zpráva pro řidiče. Někteří to dokonce už pocítili a podle informací a snímků ze sociálních sítí se znovu do povědomí neopatrných šoférů zapsala jiřická zatáčka. Snímky několika menších nehod, některé údajně způsobené právě ledem na silnici, už kolují po Facebooku.

1.12.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Podle policistů se ale nedá říci, která místa na Nymbursku jsou z pohledu případné ledovky a následných nehod nejvíce nebezpečná. „Záleží skutečně na počasí a na tom, kde se námraza a led objeví. Když se objevila ledovka v Babíně mezi Nymburkem a Poděbrady, bouralo se právě na tomto místě,“ řekla policejní mluvčí Petra Potočná.

Nečekaní ledovka zastihla řidiče na Nymbursku také před třemi lety, kdy jedno ráno byly zjištěny zhruba dvě desítky nehod po celém regionu. Auta často končila v příkopech mezi městy a obcemi. Faktem je, že drtivá většina takových nehod se obejde s menším nebo žádným zraněním. Řidiči často na ledě opravdu jezdí pomalu, ale když se jejich vůz stane neovladatelným, výjezdy mimo silnici nekončí nijak fatálně.

A co se tedy děje při řízení vozu na ledě? Tím se zabývá i Tým silniční bezpečnosti. Podle něj přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. Adekvátně tomu se prodlouží brzdná dráha. Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru.

„Zpomalování zahájit s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem. Opatrnost je na místě i při průjezdu zatáčkou. Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicítkou osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít.

Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně. „A pozor, námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Roman Budský.

Na namrzlé vozovce více než kdy jindy musíme dbát na dostatečný odstup od vpředu jedoucích vozidel. Obecně by měla odpovídat úseku ujetému během dvou vteřin jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat ještě jednu vteřinu. Riziko nepředvídatelného chování před námi jedoucího řidiče je na náledí vyšší. Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou těžkou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.

A jak se zachovat ve chvíli, kdy už cítíme, že vůz jde do smyku? Hlavně nezpanikařit. Auto buď neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (jedná se o tzv. nedotáčivost), nebo naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout (tzv. přetáčivost). V prvém případě se vyplatí ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky. Nezrychlovat a ani nebrzdit. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat. Opět je třeba počínat si jemně. Jinak zadek vozu překývne na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. „Snad ještě upozornění pro řidiče moderních aut vybavených moderními stabilizačními systémy. Pomohou, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský.

Autor: Miroslav Jilemnický

1.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola Straky, třídní učitelka Věra Pospíšilová

Představujeme prvňáčky ze ZŠ Bobnice, Dvory, Straky, Budiměřice a Semice

Ilustrační foto

KRIMI MIX: Nešikovný řidič naboural značky

OBRAZEM: Rohatý průvod šel od soutěže k soutěži

Poděbrady - Kdo se o víkendu lekl, že se na Jiřího náměstí otevřela brána pekla, nebál se dlouho. Při bližším pohledu totiž rozeznal i malé roztomilé čertíky. Jednalo se pouze o pekelnou zábavu v dobrém slova smyslu.

Na okraji Milovic se válely zbytky po sovětské armádě

Milovice - I přes teploty těsně nad nulou se o víkendu dobrovolníkům povedlo vyčistit desítky hektarů bývalého vojenského prostoru na kraji Milovic. Kromě černých skládek nacházeli spoustu starého a často pro zvířata i lidi nebezpečného harampádí po sovětské armádě. Ocelová lana, ostnaté dráty, zbytky techniky nebo pneumatiky, které ještě nesly nápisy v azbuce, nebyly výjimkou.

Řidiči, pozor! Radar měří od víkendu všechna auta

Všechlapy – Hned první obec za Nymburkem na hlavním tahu na Mladou Boleslav se může stát pastí na peněženky pro příliš rychlé řidiče. Už na konci uplynulého týdne byl spuštěn úsekový radar, který měří všechna projíždějící vozidla a ta příliš rychlá také fotí. Spuštění radaru je avizováno od jara.

Středočeši dostávají nižší penze než Pražané. A pobírají je kratší dobu

Střední Čechy – Být penzistou-mužem v Kladně, v nejbližším okolí metropole nebo i v Mladé Boleslavi může být celkem příjemné. Alespoň z finančního pohledu. Stejně jako být důchodkyně opět poblíž Prahy nebo v Mladé Boleslavi. Naznačují to alespoň nejnovější údaje České správy sociálního zabezpečení o výši průměrných důchodů. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT