Po sběru podpisů v Domažlicích, ve Slezsku, v Karlových Varech, ve Znojmě, ale i v Českých Budějovicích musím konstatovat, že lidé v regionech ČR opravdu nechtějí zákaz aut na benzín a naftu. Někdy navíc zcela neskrytě vyjadřují nadšení z toho, že se mohou proti tomuto zákazu vymezit podpisem na petici, kterou sbíráme nejen v regionech, ale i v Praze. V hlavním městě jsou ovšem reakce mnohem chladnější, neboť i díky MHD se Pražáci bez auta nemusí obávat, jak navštíví lékaře s dítětem, jak se dostanou do práce nebo pro jídlo.

Libor Vondráček je 
předsedou strany Svobodní

Vůbec nejvíce se zaradovala z existence petice paní ve Varech, podpisů za jeden den však nejvíce přibylo na Chodských slavnostech, kde během několika hodin podepsalo petici 1460 lidí! Tomu se přiblížily snad jen České Budějovice, kde bylo podpisů za jeden den lehce přes 1300, a ještě Znojmo.

Argumenty lidí bez ohledu na místo přitom zaznívají podobné a často se opakují. Lidé přijdou o práci. Auta nebudou dostupná. Všechno se zdraží. V Unii vymýšlí zase blbosti a už nám začínají kecat fakt do všeho. Číňani z nás budou mít radost. Elektroauta nejsou ekologičtější. Budeme tu mít výpadky elektřiny… A také občas zazní obecné narážky, že ani soudruzi v minulém režimu nešli s podobně hloupými zákazy proti trhu. S jistou mírou zjednodušení, což je v dané situaci logické, se dá říct, že lidé celkem přesně popisují největší bolesti tohoto zákazu a dokazují tím dobrou představivost toho, co může zákaz přinést.

Snad jen v případě tvrzení, že elektroauta nejsou ekologičtější než spalováky, se petenti neshodují. Někdo totiž tvrdí, že elektroauta jsou sice drahá, ale ekologičtější. Zatímco jiní zmiňují právě mezi problémy elektroaut to, že výroba a hlavně pozdější likvidace baterií (které mají omezenou životnost) jsou velmi nešetrné k přírodě. Upozorňují, že elektrobaterie budou přinejhorším znečišťovat životní prostředí v zemích třetího světa, ale hlavně nevěří mýtu, že elektroauta jsou bezemisní.

Voda na čínský mlýn

Když podepisují starší neřidiči, zaznívá, že zákaz poškodí hlavně jejich děti a vnoučata. Neřidiči také obecně uvádějí, že se do roku 2035 nestihnou adaptovat všechna odvětví zboží a služeb. Nucené pořízení elektroaut povede k výraznému zdražování služeb a zboží. Připlácet se bude muset nejen za doručování zboží, ale i za potraviny a běžné služby. To vše jen kvůli zákazu z hlav evropských úředníků?

Mnoho petentů pracuje v autoprůmyslu a bojí se efektu ztráty vlastní pracovní pozice. Jen Škoda Auto by musela v případě zákazu propustit v první vlně až 3000 svých zaměstnanců. Propouštění se však dotkne také externích dodavatelů z automotive, a v ohrožení tak budou statisíce míst. Jen kvůli zákazu z EU, se lidé bojí o prosperující odvětví českého průmyslu, a my bohužel musíme s těmito obavami souhlasit.

Proti zákazu si našli specifické zemědělské důvody i na výstavě Země živitelka. Na své si však přijdou i ti, které vzrušuje spíš geopolitika. Největším výrobcem a vývojářem elektroaut je totiž Čína. Právě Čína má všechny potřebné suroviny k výrobě elektroaut, a lze tedy očekávat, že právě Čína zvedne svůj podíl na českém i evropském trhu. Závislost na Číně se tak opět zvýší a bude představovat velké ohrožení naší ekonomiky, nezávislosti i bezpečnosti. I proto někdo zákaz aut kritizuje.

close info Zdroj: Deník zoom_in Argumenty proti zákazu prodeje nových aut na benzín a naftu tak najdeme snad ve všech odvětvích. Když si pak ještě uvědomíme, že dnes je na území ČR asi šest milionů aut na benzín a naftu, zatímco na elektřinu jezdí 25 000 lidí, tak je zcela pochopitelné, proč petice dosahuje tak skvělých výsledků. Již nyní počet podpisů pod ní převyšuje počet registrovaných elektroaut na území ČR.

Sběr tak bude dál pokračovat a bude se těšit na setkání třeba i ve vašem okresním městě.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.