Předchozí
1 z 10
Další

Aleš Misař: Radost z tvorby je jako opiát 

Jsem orwellovský ročník 1984 a narodil jsem se v Nymburce, takže Nymburák Labem svěcený. Vychodil jsem zdejší gymnázium a vystudoval germanistiku na univerzitě v Ústí nad Labem a návazně dějiny literární kultury v Pardubicích.

Poezie na mě dýchla, sotva jsem poprvé otevřel výbor z balad Villona. Co to je? Užasl jsem. Bylo mi patnáct a 3. července 1999 jsem napsal svou první „vážnou“ báseň. Od toho dne jsem nepřestal, a proto vím, kdy moje psaní slaví narozeniny.Zdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Poezie na mě dýchla, sotva jsem poprvé otevřel výbor z balad Villona. Co to je? Užasl jsem. Bylo mi patnáct a 3. července 1999 jsem napsal svou první „vážnou“ báseň. Od toho dne jsem nepřestal, a proto vím, kdy moje psaní slaví narozeniny.

Jsem orwellovský ročník 1984 a narodil jsem se v Nymburce, takže Nymburák Labem svěcený. Vychodil jsem zdejší gymnázium a vystudoval germanistiku na univerzitě v Ústí nad Labem a návazně dějiny literární kultury v Pardubicích. Foto: archiv Aleše MisařeZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

První sbírka šuplíkovitého typu se narodila toho roku a byla ještě psána na stroji. Prošla rukama rodinného kruhu a putovala do skříně. Svázána byla sešívačkou, jmenovala se Rybíz podle ovoce, jež jsem byl nucen v létě trhat na domácí zahradě. První sbírka v podobě hmotně uchopitelné knihy Neštěstí v lásce, štěstí v poezii vyšla roku 2004. 

První sbírka šuplíkovitého typu se narodila toho roku a byla ještě psána na stroji. Prošla rukama rodinného kruhu a putovala do skříně. Svázána byla sešívačkou, jmenovala se Rybíz podle ovoce, jež jsem byl nucen v létě trhat na domácí zahradě. První sbírkZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Vloni mi vyšly dva počiny. Jarní sbírka Na dně rozednění je řadovou sbírkou lyriky a pro mě zásadní v tom, že poprvé vyšla v nakladatelství s distribucí do knihkupectví. Podzimní knížka Dvě skladby obsahuje dvě lyrickoepické poemy, které vás vezmou do stínu katedrály sv. Ludmily na Vinohradech a záhy do Nymburka na Špičku. 

Vloni mi vyšly dva počiny. Jarní sbírka Na dně rozednění je řadovou sbírkou lyriky a pro mě zásadní v tom, že poprvé vyšla v nakladatelství s distribucí do knihkupectví. Podzimní knížka Dvě skladby obsahuje dvě lyrickoepické poemy, které vás vezmou do stíZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Báseň začíná jako vidění, které ke mně přichází a já je zhmotňuji. Předem cítím, jaký bude mít rytmus, rým, formu a tóninu. Tou první cihlou do stavby bývá úvodní metafora či hotové dvojverší, vzácněji rovnou čtyřverší. Někdy se báseň staví okolo jediného slova, jež si řeklo o pozornost.

Báseň začíná jako vidění, které ke mně přichází a já je zhmotňuji. Předem cítím, jaký bude mít rytmus, rým, formu a tóninu. Tou první cihlou do stavby bývá úvodní metafora či hotové dvojverší, vzácněji rovnou čtyřverší. Někdy se báseň staví okolo jedinéhoZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Podle mě má každé slovo v každé básni – a nezáleží, jestli třeba v sonetu nebo ve volném verši – velkou odpovědnost a některá je třeba nemilosrdně vypustit. Říkám tomu ořezávání slovního tuku. Inspiraci potřebuji. Poslední dobou jsem si začal více všímat lidí třeba na ulici a hádat, co jim život naložil na záda.

Podle mě má každé slovo v každé básni – a nezáleží, jestli třeba v sonetu nebo ve volném verši – má velkou odpovědnost a některá je třeba nemilosrdně vypustit. Říkám tomu ořezávání slovního tuku. Inspiraci potřebuji. Poslední dobou jsem si začal více všímZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Držím palce slam poetry, tomuto slibně se vzmáhajícímu žánru poezie – na pomezí přednesu, rapu a divadelního výstupu. S nesmírnou účinností přibližuje pojem poezie lidem, kteří jsou jí ještě nepolíbeni. Sám jsem se v té oblasti ochotně smočil, mám totiž odnož tvorby, kterou vyloženě píšu pro živý přednes.

Držím palce slam poetry, tomuto slibně se vzmáhajícímu žánru poezie – na pomezí přednesu, rapu a divadelního výstupu. S nesmírnou účinností přibližuje pojem poezie lidem, kteří jsou jí ještě nepolíbeni. Sám jsem se v té oblasti ochotně smočil, mám totiž oZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Opravdu rád se vracím rozjímat na Vyšehrad a hřbitov Slavín, dále mohu doporučit svou každoroční klasiku Velký rybník v Malešově u Kutné Hory, působí zde i symbolika – tam se o prázdninách chodil svého času koupat Jiří Orten. Je ovšem pravda, že domovský Nymburk mě nepřestává inspirovat ani po letech.

Opravdu rád se vracím rozjímat na Vyšehrad a hřbitov Slavín, dále mohu doporučit svou každoroční klasiku Velký rybník v Malešově u Kutné Hory, působí zde i symbolika – tam se o prázdninách chodil svého času koupat Jiří Orten. Je ovšem pravda, že domovský Zdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Značný vliv – a možná větší, než si dovedu představit – měl na mě Jaroslav Seifert. Okouzlil mě už na gymnáziu a vždycky jsem se podivoval, jak přirozeně a přitom melodicky zčeřil češtinu. Od něj asi mám tu zálibu v písni, refrénu, rýmu a rytmu. Velmi uznávám Františky Hrubína a Halase, Josefy Kainara a Horu.

Značný vliv – a možná větší, než si dovedu představit – měl na mě Jaroslav Seifert. Okouzlil mě už na gymnáziu a vždycky jsem se podivoval, jak přirozeně a přitom melodicky zčeřil češtinu. Od něj asi mám tu zálibu v písni, refrénu, rýmu a rytmu. Velmi uznZdroj: Deník / Lukáš Trejbal

Mezi mé oblíbence patří ještě Oldřich Mikulášek, Jan Skácel nebo Jiří Kolář. Tyto básníky vám zároveň doporučuji k prozkoumání. Prošel jsem si ovšem i obdobím nezvalovským, to mi bylo 18 let. A kde ty časy jsou, teď je mi dvojnásobek, ale dokud přeje inspirace a radost z tvorby (tvarování jazyka) je jako opiát, budu tvořit dále.

Mezi mé oblíbence patří ještě Oldřich Mikulášek, Jan Skácel nebo Jiří Kolář. Tyto básníky vám zároveň doporučuji k prozkoumání. Prošel jsem si ovšem i obdobím nezvalovským, to mi bylo 18 let. A kde ty časy jsou, teď je mi dvojnásobek, ale dokud přeje inspZdroj: Deník / Lukáš Trejbal