Adolf Toman je režisérem Bílé nemoci, která má dnes v Hálkově městském divadle reprízu.

Ve vašem zpracování je několik technických scén. Jak se vám podařilo je zvládnout?

Pravda je, že při zkouškách došlo několikrát k odřeninám. objevila se nějaká ta naražená žebra a odřené lokty. Nad pódiem je v deseti metrech lávka, ze které skáčou horolezci jako z vrtulníku. Jsou to ale lidé, kteří jsou zvyklí. Pavel Lebduška nám zajišťuje všechny tyto kaskadérské kousky.

Kdo přišel na to, pojmout hru tak klasickou vyloženě moderním způsobem?

Vymyslel jsem si to já. Chtěl jsem najít něco, co by bylo poplatné dnešnímu mladému divákovi. Infiltrace viru teroristy, krize, nezaměstnanost, to je dnesní dilema společnosti. Snažil jsem se mládež donutit k zamyšlení nad těmito problémy.

Jak se vám spolupracovalo se scénáristou Ladislavem Langrem?

Bylo to pro oba náročné. Pan Langr čtyřikrát přepracovával scénář, než vznikla ta podoba, která se líbila.

Jakou předpokládáte návštěvnost reprízy?

Ohlásily se nám dvě třídy z pražských škol, protože se na internetu studenti dozvěděli o našem experimentu. Chtějí to prostě vidět.

Bylo těžké zajistit všechny rekvizity a obleky?

Běhal jsem po army šopech a kupoval vybavení. Další obleky, a za to moc děkujeme ředitelství, nám půjčila nymburská nemocnice. Živé vstupy Pavly Charvátové se natáčely kamerou Milana Bareše ve foyeru divadla a další věci, které se dávaly dohromady počítačově, má na svědomí Jiří Vetešník.

Jak dlouho vám trvalo nastudování hry?

Měli jsme poměrně krátkou dobu na nastudování, protože nebylo možné pražské herce dlouho vytěžovat. Celkem jsme na to měli šest týdnů. Na druhou stranu to bylo velmi intenzivní zkoušení, které já osobně velmi preferuji.

Kdy se diváci mohou těšit na další reprízu Bílé nemoci?

Po dnešní repríze budeme ještě hrát 10. listopadu pro školy a 16. listopadu, v předvečer oslav Sametové revoluce. Dál to necháváme otevřené, protože se nám už ozvali z Poděbrad, Kolína a Kutné Hory, že by rádi Bílou nemoc viděli i tam. Takže se může stát, že ji budeme hrát ještě půl roku.

Můžete divákům prozradit, co chystráte dalšího?

V první řadě je to Romeo a Julie, premiéra by měla být 19. ledna v Hálkově divadle, dále připravujeme pro děti Ferdu mravence, jehož premiéra je nasměrovaná na 21. listopadu, a brodwayský muzikál Kabaret s premiérou někdy koncem února.