VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Film Každý chce být jako Luboš bych přirovnal k Rockymu

NYMBURK - Mladý režisér a zároveň scénárista a kameraman Daniel Bartoš je před natáčením autorského filmu. Bude ho točit v Nymburce a v Sadské.

21.7.2007
SDÍLEJ:

Mladý režisér a zároveň scénárista a kameraman Daniel Bartoš je před natáčením autorského filmu.Foto: Deník/ Lukáš Trejbal

Jak jsi přišel k filmařině?

Už od dětství jsem rád koukal na televizi, to byl asi první impuls. Pohyblivé obrázky.

Co tě zaujalo nejvíce?

Strašně se mi líbil humor Šimka a Grossmanna, jejich Návštěvní dny a Divadlo Járy Cimrmana. To nebyly zrovna filmy, ale nějak jsem se s jejich humorem ztotožnil.

Točit jsi začal v kolika letech?

Na základce jsem psal nejdřív povídky, pak jsem fotil. Kameru jsem držel poprvé ve třinácti. Půjčil mi ji spolužák Honza Vodička. Natočil jsem pod vlivem Tarantinových filmů první pokus s názvem Debilové.

O čem byl?

Měl jednoduchou dějovou osu. Dva bratranci přijedou z Ameriky, vyvraždí celou rodinu a okupují barák. Točili jsme to na Zálabí. Barva a kečup sloužily dobře jako krev. Film jsem stříhal na dvě videa. Při natáčení jsme se výborně bavili.

Jak jsi ve filmování pokračoval?

Mamince se líbilo, že se tomu věnuji a koupila mi k vánocům kameru. Seznamoval jsem se s ní. Pochopil jsem přitom, že není důležité využít všechny vychytávky najednou. Je zbytečné používat efekty. Stačí jen točit.

Kdy to začalo být s tvorbou vážnější?

Před třemi lety jsem natočil dokument o obtloustlém kocourovi Den Pupa. Vznikly dva díly a měly celkem úspěch. Poprvé jsem zažil tu piplačku, kdy jsem měl natočeno desítky hodin a sestříhal to na dvacetiminutový film. Kocoura mám i s sebou (začne se obírat a najde kocouří chlup).

Jak vypadá takový den Pupa?

On se pořád jen vyvaluje, tak jsem ho vždycky šoupnul ven do akce. Učil jsem se ho zachytit kamerou u země. Pohyboval se zvolna.

Na střední škole se většinou téma mění. Jak jsi reagoval ty?

Ve třídě jsme měli dobrou partu, která vydržela celé studium. Začali jsme točit krátké pětiminutové šoty a souhrnně je nazvali Jak se zbavit otravných lidí. Tam jsme se vypořádali s lidma, kteří nás kdy naštvali.

Promítali jste dílko veřejně?

Ano, zrovna nedávno na filmovém festivalu Quentina Tarantina v Brandýse nad Labem. Filmy režisérského mistra se promítaly v kině, naše filmy ve stanu v areálu kina a okolí. Šoty jsme natáčeli v roce 2005 a letos. Jeden pojednával třeba o lidech, kteří ti pořád nabízí nejvýhodnější tarif na mobil.

Ovšem nejzásadnější tvé dílo přišlo dřív?

Věnoval jsem mu rok a půl života a jmenuje se Každý chce být jako Luboš. Má 70 minut a před necelým rokem měl premiéru. Původně měl mít klasických 90 minut, ale v té posilovně, kde jsme natáčeli, mezitím vymalovali (smích). Tak jsem některé scény vystřihl.

Jak vznikl nápad na Luboše?

Ve druháku jsem začal chodit do posilovny. Přitom do té doby jsem vůbec nesportoval. Hned mě zaujala zdejší atmosféra. Přišel jsem hned mezi trojbojaře do posilovny v sokolovně. Chodil jsem tam s Pavlem Jelínkem, který pak hrál Luboše. Chytnul mě i silový trojboj, ale nakonec jsem chtěl zachytit atmosféru sportu, který není až tak známý.

Můžeš vysvětlit pro laiky v čem spočívá tento sport?

Skládá se ze tří disciplín: mrtvého tahu, benčpresu a dřepu. Přitom borci zvedají šílené váhy na činkách. Můj rekord je v dřepu na zádech se sto kilami deset opakování. Cvičím kondičně.

Kde se odehrává děj filmu?

Je zasazen přímo do posilovny v docela stísněných prostorách. Je tam i vánoční Nymburk. Ten jsme museli točit dvakrát, protože jsem si záběry omylem smazal (smích). Pak tam je důležitá cesta do Sadské. Hlavní hrdina tady v rámci tréninku běží přes Písty do Sadské.

Koho jsi obsadil do rolí?

Mirka Vacka, který je dost průbojný, jsem obsadil do role trenéra Kozy. Luboš byl také jasný tip. Scénář se pořád měnil, ale nakonec pro dobro filmu samotného.

Byl jsi tedy přístupný ke změnám?

Ono to ani jinak nejde, když se nad tebou sklání obrovský chlap (smích). Natáčelo se v době, kdy trénovali. Všichni chodí jinak do práce. To znamená, že se natáčelo v pauzách mezi jejich tréninkovými sériemi. Vyšli mi maximálně vstříc. S Pavlem Jelínkem, který se mnou chodil do třídy, jsme točili i mimo.

Co Karel Ruso, mistr Evropy v trojboji?

Jistě, to je možná největší postava ve filmu. Během natáčení proběhly tři mistrovství republiky v trojboji. Zamontoval jsem tam i scénu, kdy mu starosta předává Nymburského lva. To je ocenění pro lidi, kteří tu něco dokázali.

Jaká je hlavní dějová osa?

Je to postavené na protikladu. Vystupuje tam silný a despotický trenér Koza a proti němu tam stojí slabý a hodný Luboš. Koza je bývalý mistr a trénuje Karla Ruso. Ten se ale při závodech zraní a chce skončit. Pan Koza potřebuje náhradu. Luboš je po ruce. Hlavně je mladý a tvárný. Trénuje ho svýma drsnýma metodama, až to Luboš moc nezvládá. Začne kašlat na školu a podřídí všechno tréninku.

Jakou jsi použil ve filmu hudbu?

Mám rád rockovou muziku, proto je tam třeba Bruce Springsteen nebo skupina Scorpions. To jsou moje koně. Když píšu scénář, naházím si do compu spoustu muziky. Pouštím ji a najednou se mi vynořujou obrazy z filmu.

Kde jsi film prezentoval?

Nejdřív v hale sokolovny víceméně pro aktéry a přátele. Pak jsme dvakrát naplnili kino. Promítalo se pro žáky druhých stupňů a bývalé učiliště. Lidi tleskali a chtěli přídavek. Tak jsem pouštěl ještě kratší filmečky. Film jsem i uváděl, mám z toho silný zážitek. Dík patří i panu Pertlíčkovi z kina, který mi vyšel vstříc.

Jak se na film díváš dnes?

Mám z něj radost. Je to film, na který bych do kina určitě šel. Přirovnal bych ho k Rockymu.

Co současnost?

Píšu zrovna scénář k autorskému filmu Operace Bruno. Hudbou ho podmaluje skladatel Tomáš Sýkora.

O co ve filmu půjde?

Hlavního hrdinu po napadení blíže neurčenou skupinou, zavřou do blázince. On si totiž myslí, že je nejkrásnější na světě a najednou má jizvičku na obličeji. Z toho zešílí. Když ho propouštějí, dostane policejní ochranu. Zase tam chci vykreslit lidské protipóly. Film se bude odehrávat v Nymburce a v léčebně v Sadské.

Na kdy plánuješ první klapku?

Začneme v srpnu. Hlavní roli dostal Aleš Mocek, který už hrál v Lubošovi jeho bratra. Týpka, který se furt cpe jídlem. Policajta si zahraju sám.

Jak získáš policejní uniformu?

Tu už mám. Ještě mi ale chybí kalhoty a odznaky jsem koupil v hračkářství (smích).

Máš nějaké své vzory?

Ze scénáristů určitě Zdeňka Svěráka, ten je geniální. Zůstanu v rodině, protože z režisérů obdivuju Jana Svěráka. Určitě i klasika Jiřího Menzela. Rozhodně musím zmínit Roberta Zemekise, který natočil film Forrest Gump. Lepšího režiséra Amerika nemá, když nepočítám Miloše Formana.

A jaké máš favority mezi filmy?

Mám v oblibě sedmdesátá léta, takže Mechanický pomeranč a první díl Rockyho.

Na tvém webu došlo i k malému konfliktu. O co šlo?

Někdy tam nechám výzvu, jestli někdo nemá nějaký scénář. Ozval se mi člověk, že je normálně píše a už i hrál, například ve Svěrákových Vratných lahvích. Když mi ho poslal, bylo to obyčejné porno a text se hemžil hrubkami.

 

 

 

21.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Pánek.

ON-LINE: Ptejte se hokejisty Martina Pánka

Ilustrační foto
14

Policie nabízí nováčkům sto padesát tisíc korun

Pád opilce do kolejiště a Labská princezna na suchu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 23. ledna 2018.

FOTO: Nymburská „nula“ poslala svůj tým dál. Ray zachoval chladnou hlavu

Nymburk – Parádní představení předvedli svým příznivcům basketbalisté Nymburka. Vyhráli v dalším zápase Ligy mistrů nad italským Avellinem a díky tomu si zajistili postup do další fáze soutěže. Navíc už mají také jisté třetí místo ve skupině. V posledních dvou kolech je čeká Oostende a Zielena Gora, český mistr tak může směle pomýšlet na ještě lepší umístění.

Dálnice začnou brázdit nové policejní superby

Mladá Boleslav – Když v úterý začala u Škoda Muzea výstražně blikat dvacítka superbů a k tomu se tam vyrojily desítky policistů, lidi si mysleli, že tu musejí chytat snad největší organizovaný teroristický gang v republice. Všechno je ale jinak.

Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Deník zanalyzoval všechny smrtelné nehody, při nichž loni zemřelo 502 lidí. Nejčastější příčina? Řidiči jeli příliš rychle, nevěnovali se řízení či vjeli do protisměru.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>