Během finálového večera hudební vyhledávací soutěže Rock Nymburk 2013 v Dělnickém domě hrála kapela za kapelou jako na drátkách a program měl spád. Během jedné zvukové zkoušky si udělal čas předseda poroty Petr Korál na rozhovor pro Nymburský deník.

Vy soutěž znáte od úplného začátku. Řekněte mi, jak se měnila a co je dnes jinak?

Soutěž Rock Nymburk se mění plynule a mění se logicky. Tak jako se mění celá česká rocková, populárně – hudební scéna. Kapel se hlásí trochu míň, než se hlásilo 
v prvních ročnících a říkám to nerad, ale mám pocit, že se hlásí trochu méně zajímavé skupiny. Do finále vždy vybíráme kapely tak, aby bylo zajímavé a důstojné. Dřív to ale bylo pestřejší.

Čím si myslíte, že to je?

Nemám za to, že by tu bylo méně zajímavých kapel. Ale spousta skupin už soutěže podobného typu ignoruje a nehlásí se na ně. Prostě jedou po jiné linii a mají možná oprávněný pocit, že to má větší váhu, než když se zviditelní 
v nějaké soutěži.

Kdo vás v letošním ročníku 
a tady na finálovém večeru nejvíce zaujal?

Ještě nejsme na konci, ale musím říct, že naživo mě příjemně překvapila BOA, jejíž nahrávka mě úplně nepřesvědčila, naživo říkám ano. Rozhodně mě nezklamali Sinuhet, kteří nejsou typicky rocková kapela a možná sem úplně nepatří, ale mám je rád, je to hudba zajímavá. Celkově musím říct, že ani jedna 
z kapel pro mě není vyložený průšvih, ani náhodou.

Jak velký může být rozdíl mezi nahrávkou kapely, kterou vám předem zasílají, a poté jejím živým projevem?

Někdy velký. Ono to může být tak, že nahrávka je třeba úžasná, ze který si sednu na zadek a naživo to pak není ono. A někdy je to naopak, jako se to nyní stalo s pražskou kapelou BOA.

Letos soutěží ve finále zcela ženská kapela Kapriola. Není to úplně poprvé, co se sem probojovala čistě ženská sestava?

Myslím si, že není, ale jsem moc rád, že tady Kapriola hraje. Zaujaly mě nejen tím, že jsou to ženský. Myslím si, že muzikantsky jsou na takový úrovni, že by jim spousta chlapů mohla závidět.

Co říkáte čistě ženským rockovým kapelám na české scéně vůbec?

Vždycky to bude asi trochu Popelka, spíše okraj. Já mám obavu, že ženský se rockový muziky trochu bojí a když dělají muziku, tak trochu jinou. Ale třeba právě Kapriola 
a spousta dalších spíše světových ženských kapel je důkazem, že žena není 
v rock'n'rollu nic méněcenného. Nemusí být. A strašně těm ženským fandím. Umím si představit, že se tady v Čechách objeví čistě ženská kapela, která to těm chlapům natře.

Jaký máte pocit z dnešního večera? I ve srovnání s minulými ročníky?

Myslím, že je to porovnatelné s loňským ročníkem. 
I když Kulturní a Dělnický dům jsou rozdílná prostředí. Návštěvnost jde dolů, což odpovídá době a tomu, v čem žijeme. Mě to nepřekvapilo 
a nezklamalo. Lidé, kteří tu jsou, vědí, proč tu jsou. Atmosféra není vyloženě strhující, ale cítím se tu příjemně.

Myslíte, že soutěž Rock Nymburk bude mít výsledek a dopad, jaký má mít pro soutěžící kapely?

Já jsem trochu skeptik. Vítězství a zviditelnění se v takové soutěži už dneska nemá pro kapely takovou váhu 
a důležitost. Možná i proto se jich hlásí míň. Na druhou stranu smysl to z mého pohledu má pořád. Když už nic jiného, tak si kapela dokáže, že to co dělá, někoho oslovuje a osloví to dokonce i nějaké odborníky. Byl bych rád, kdyby tato soutěž, případně 
i další, vydržely.

Na závěr mi zkuste říct, kam se podle vás posouvá česká rocková scéna.

Myslím, že nejen česká ale i světová se posouvá trochu 
k tomu, že recykluje sama sebe. Nové mladé kapely jsou pro mladé publicisty něčím objevné a novátorské a pro mě nejsou, protože vychází 
z toho, co už tady dávno bylo. Ale to už je můj problém, protože nejsem nejmladší a něco pamatuju. Nemyslím to ve zlým. Tento vývoj byl v muzice vždycky a mladí vždycky čerpají z něčeho staršího, zavedenýho a já jim to nevyčítám. Ale nemyslím si, že by tu hrozila nějaká zásadní hudební revoluce. Pro mě poslední převratná deska vyšla v roce 1997 a byla od Prodigy The Fat of the Land. Od té doby jsem nic revolučního neslyšel a je to šestnáct let. 

PETR KORÁL, český hudební publicista, zpěvák, moderátor a scénárista, je také předsedou poroty soutěže Rock Nymburk po celých šestnáct ročníků, byl tedy u zrodu talentové soutěže, jejíž matkou je Jana Křížová (tehdy 
z Městského kulturního střediska). Za celou dobu se nezúčastnil pouze jednoho finálového večera z pracovních důvodů.