Ota Hofman byl uznávaným autorem a scénáristou dnes již kultovních snímků jako Pan Tau, Chobotnice z druhého patra, Honzíkova cesta nebo Lucie, postrach ulice. Jeho tvorba se ale neomezovala jen na děti a mládež. Velmi často také zasahovala do oblasti vědecko-fantastické literatury, což je zřetelné zejména v československém seriálu z roku 1983 Návštěvníci, kde je zobrazena vize dnešního internetu jako vševědoucí Centrální mozek lidstva.

„Na deseti panelech jsme zde shrnuli kompletní dílo a život jednoho člověka. Málo kdo ví, že byl třeba i dramaturgem pohádky Tři oříšky pro Popelku. Díky němu se vlastně celý film natáčel v zimě, přestože byl scénář původně napsaný pro letní období,“ překvapil účastníky výstavy její kurátor Ondřej Slanina. Ten spolu s Martinem Hůrkou strávil přibližně tři měsíce přípravou exhibice, která mimo jiné zahrnuje i podrobný návod na správné použití buřinky Pana Tau, což podle jeho slov jistě ocení hlavně dětští návštěvníci.

Výstava Ota Hofman 90 vznikla v blízké spolupráci s rodinou spisovatele, zejména tedy s jeho synem Ottou Hofmanem. V tomto roce už byla uspořádána ve Zlíně jako doprovodný program Mezinárodního filmového festivalu, v Liberci nebo třeba v německém Mnichově. Slavnostní zahájení výstavy v místní knihovně bylo ovšem pro Hofmana mladšího přeci jenom více speciální.

„Moje rodina má úzkou vazbu na Poděbrady, žila tady moje babička a děda. Táta zase prožil řadu let v nedaleké Kostelní Lhotě, kde máme dodnes příbuzné. Jsem proto moc rád, že výstava zavítala zrovna do Poděbrad, kam jsem chodil na gymnázium a prožil zde krásná léta. Je to pro mě skutečně srdeční záležitost,“ svěřil se upřímně Otto Hofman. Zároveň ve svém proslovu zdůraznil, že otcův život i tvorbu nezměrně ovlivnila jeho maminka Irena.

Byla to totiž ona, kdo právě nezapomenutelnou postavu kouzelného Pana Tau vymyslel. Stalo se to prý při hraní karetního pasiánsu u kávy, když s otcem probírala myšlenky a nápady jeho současné tvorby. „Skutečně nevím, jak by bez ní táta tvořil. Oni byli taková nerozlučná dvojice a jeden bez druhého neuměli žít,“ dodal Hofman. Jak se tedy říká, za každým úspěšným mužem stojí žena.

Výstava stojí skutečně za pozornost. Ke zhlédnutí jde zde mimo jiné originální psací stroj z 80. let, na kterém Oto Hofman tvořil své slavné literární scénáře. Mnohé návštěvníky pak může překvapit nejedna z připravených zajímavostí o autorově tvorbě. Věděli jste například, že německá strana objednávala nové díly Pana Tau proto, aby vytvořila protiváhu ke stále větší expanzi Hollywoodu a jejich celosvětově úspěšným Hvězdným válkám? Kdo by to řekl, že se jednou postaví český panáček s buřinkou proti americkým světelným mečům.