Během čtyř dnů tak mělo publikum v divadle Na Kovárně možnost vidět osm kvalitních ochotnických počinů, z nichž některé rozhodně patřily i nad amatérský průměr.

„Podstatou tohoto divadelního setkání je sdělení, že odmítnutí nebo nezařazení do vyššího kola postupové umělecké soutěže ještě zdaleka nevypovídá o kvalitě samotné iscenace. Umění je na rozdíl od sportu neměřitelné,“ vysvětloval myšlenku organizátorů ředitel festivalu Ladislav Langr.

Dalším specifikem nového FEMADu je systém hodnocení bez odborné poroty. Své vítěze si určují samy soubory, respektive jejich mluvčí, a to transparentním hlasováním na jevišti při závěrečném ceremoniálu. Jakkoliv je zvolená metoda nestandardní, nutno říct, že závěr festivalu tím dostal nový náboj a emoce nebyly o nic menší, možná právě naopak.

Svého vítěze kromě toho určují i poroty složené z diváků, mladých divadelníků a novinářů.

Podle ochotníků samotných bylo nejlepším souborem letošního FEMADu Divadlo TMA Terezín s hrou Nájemníci pana Swana aneb Habaďůra. Novinářskou porotu a mladé divadelníky si získala Malá scéna Zlín s komponovaným představením Horká linka, divácká porota vyhodnotila jako nejlepší Příběh koně Divadelního souboru Ty–já–tr Praha. Ocenění za nejlepší herecké výkony si z Poděbrad odvezl právě člen pražského souboru Marek Šmidrkal, v ženské kategorii Renata Švrčková ze Zlína.

Poděbradský FEMAD letos co do kvality určitě dokázal, že má co nabídnout i ve své aktuální podobě, jako Salón odmítnutých. Nakonec o diváky, ani ty poděbradské, také nebyla nouze. Podle Ladislava Langra dokonce už podobný model úspěšně zavedli i ochotníci v Kroměříži.

Škoda jen, že nedělní slavnostní večer trochu utrpěl absencí členů zlínského souboru, kteří by si na jeviště šli hned pro několik cen. Na druhou stranu by podle řady zúčastněných stálo za úvahu, zda příště neposunout nedělní zakončení už na odpoledne. Přece jen jde o amatérskou přehlídku a kdo v pondělí ráno nevstává do práce, zaslouží si trochu závisti.