Řeč je o setkání moto veteránů na zahradě fary v Činěvsi, které tradičně pořádá Miroslav Lounek. „Letos je to opravdu velké, tolik lidí jsme popravdě nečekali. Už dopoledne došla limonáda a musíme řešit další organizační věci," konstatoval zhruba v poledne organizátor.

Rozlehlou zahradu, kterou svého času spravoval i legendární farář a spisovatel František Lukeš, zaplavily motocykly ze všech myslitelných historických období. Zájemci tu našli modely jak z předválečných let, tak stroje, na nichž se učili jezdit současní čtyřicátníci ještě před pádem minulého režimu.

Podobný časový rozptyl se dá vysledovat i u vystavených aut. U některých bylo možno obdivovat zachovalost vzhledem k roku jejich výroby, jiná jsou ceněna pro svoje pohodlí, komfort a designové řešení.

Přes tropické počasí si na farní zahradu našly cestu stovky lidí. A jak už bylo řečeno, je jich rok od roku více. „Já jsme tu podruhé a můžu malému synkovi ukázat dávné stroje, které nepamatuji ani já. Kupodivu se mu nejvíce líbí staré traktory," řekl jeden z tatínků vedoucí za ruku snad šestiletého synka.

Ve vloženém textu čtěte rozhovor s americkým pilotem Carlosem Hernandezem, který v Činěvsi předvedl mistrovskou ukázku ovládání modelu vrtulníku.

„Vrtulník je z karbonových vláken a váží 1,5 kilogramu," vysvětloval americký pilot

„Kdo má zájem, tak zhruba do deseti minut bude za stodolou na strništi ukázka vrtulníkové show. Přijel mezi nás americký pilot Carlos Hernandéz, který ukázku provede. Zájemci se mohou pomalu přemisťovat," oznámil do mikrofonu v sobotu kolem poledne organizátor činěveského setkání Miroslav Lounek.

Takové nabídce se nedalo odolat. Americký pilot, ač později tvrdil, že je v oboru modelářské akrobacie začátečník, předvedl úchvatnou show, nad kterou pozorující dav nejednou povzdychl úžasem. Nechybělo ani takzvané „sekání trávy", tedy řízené klesání stroje až těsně nad zemský povrch, ovšem vrtulí směrem k zemi. Hned po vystoupení jsem se zařadil mezi obdivovatele a dozvěděl se tak něco o samotném stroji.

Jaký má uvnitř vrtulník pohon?

Já to rozdělám a hned uvidíte. Vidíte, tady je baterie na 44 voltů. Dokáže model udržet ve vzduchu zhruba 5 až 7 minut. Záleží na tom, jak náročné kousky s vrtulníkem předvádíte. Baterie je pak nabitá za 45 minut.

Z jakého je materiálu?

Z karbonu. Je velice lehká, váží 1,5 kilogramu. Díky tomu se s ní dají provádět kousky ve velké rychlosti. I když já jsem ještě začátečník. Tento model mám přibližně dva měsíce a ještě se rozhodně mám co učit.

Na kolik takový model přijde?
To se ani neptejte! (smích) Tenhleten, když nebudu počítat samotné ovládání, mě přišel na více než 2 tisíce dolarů (zhruba 50 tisíc korun – pozn. aut.).