Dobrovolně jezdí zachraňovat lidské životy 
a majetek. Sbor dobrovolných hasičů Velké Zboží se řadí do skupiny JPO3, musí být u požáru k ruce svým profesionálním kolegům dříve, než okolní skupiny JPO5. To je pasuje na poloprofesionály, k čemuž nyní výrazně přispěje zcela nový a moderní hasičský vůz.

Na sv. Václava mu na Jiřího náměstí požehnal místní probošt Mons. Vladimír Hronek 
a posvětil vůz svěcenou vodou. „Hlavně na okno!" přáli si hasiči, kteří budou v kabině vozu sedět při výjezdech. Vejde se jich tam pět a řidič, tedy minimum pro zásah. První hasičský vůz vyrobený ve své řadě pokřtili Poděbradkou.

Ta byla nejštědřejším sponzorem mezi oslovenými firmami. „Přispěla dvě stě tisíci, ostatní firmy dohromady padesáti a zbytek do tří a půl milionu korun hradilo město ze svého rozpočtu," vyčíslil cestu k vozu starosta Ladislav Langr, který vzdal hasičům hold 
a ocenil jejich práci.

Sváteční den si zároveň 
s hasiči užili i Poděbraďáci, kteří přišli na náměstí Jiřího. Hasiči vystavili historickou techniku, samozřejmě nechyběl ani zbrusu nový vůz k prohlídce a hasičata soutěžila 
v požárním útoku přímo u morového sloupu. Místním se tak naskytly úplně nové pohledy na známé náměstí. K tomu všemu hrála místní kapela Podlabáckej Pacifik.

Na hasičském autě 3. tisíciletí není jediná kovová součást

Na dobrovolné hasiče z Velkého Zboží se zařazením JOP3 jsou kladeny větší nároky, co do rychlosti i vybavení. Díky novému vozu se stali plnohodnotnými partnery pro poděbradské profesionály. „Při zásahu hlavně ve městě často naráželi na problém, kdy nemohli projet úzkými ulicemi se zaparkovanými auty. Nový vůz má úzký profil a snáze se proplete," vysvětlila starostka OSH Nymburk Blanka Blechová. Tato vlastnost vedle nejnižší ceny patřila do kritérií, podle kterých auto vznikalo.

Výběrové řízení na zhotovení hasičského vozu vyhrála firma z Hranic. Menší provedení vozu váží 12 tun, má 220 koní a veškeré vybavení, jako cisternu na vodu 2500 litrů, 200 listrové pěnidlo, čerpadlo, naviják s vysokotlakou hadicí. „Právě dvanáctitunové auto je postavené na nejmenším podvozku Man, který je vhodný do městské zástavby, projede úzkými prostory. Na rychlé změny v provozu může řidič reagovat také díky automatické převodovce," představil výhody novinky technický ředitel společnosti Štěfan Kanocz.

Podle evropských směrnic je vůz otestovaný na maximální rychlost 110 km/h a náklon 32 stupňů. Ovládání je elektropneumatické a dálkové. O auto třetího tisíciletí se jedná hlavně díky špičkovému podvozku ve své kategorii a speciálnímu materiálu, modifikovanému polypropylenu. Auto má vydržet do 120 stupňů Celsia a má životnost až 40 let.