Jedná se o Memorandum o porozumění v oblasti oprav obrněných vozidel a spolupráce se má týkat nejen těžké techniky, ale i malorážové a velkorážové munice, letectví, radarů, raketometů či vesmírných a satelitních technologií.

„Předmětem memoranda je bilaterální spolupráce na opravách těžké techniky. Obsahuje rovněž konkrétní plán a harmonogram realizace oprav či zajištění náhradních dílů,“ upřesnil Aleš Vytečka, ředitel Agentury pro mezivládní obrannou spolupráci, která působí jako koordinátor české části obranně-průmyslového klastru, jehož vznik schválili vloni na podzim český premiér Petr Fiala a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Český premiér Petr Fiala (vlevo) a prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj
Fiala jednal se Zelenským: Musíme udělat kroky, aby Evropa kvůli válce nechudla

Cílem klastru je vytvářet nové česko-ukrajinské podniky za účelem navýšení produkce vojenského materiálu pro potřeby ozbrojených sil Ukrajiny. Dokument za českou stranu podepsali právě Aleš Vytečka a Marek Špok, ředitel VOP CZ

Vojenský opravárenský podnik VOP CZ, jehož zřizovatelem je ministerstvo obrany, se zabývá především opravami vojenské techniky a strojírenskou výrobou. Firma by se měla rovněž podílet na kompletaci nových BVP.

Vojenský opravárenský podnik VOP CZ v Šenově u Nového Jičína.Vojenský opravárenský podnik VOP CZ v Šenově u Nového JičínaZdroj: Deník/Adam Knesl

Šenovský podnik VOP CZ byl založen byl v roce 1946. V současné době zaměstnává přes 600 zaměstnanců. Patří k nejvýznamnějším výrobcům a poskytovatelům oprav, modernizací a servisu v oblasti obrany a bezpečnosti v České republice.

V období 1997 až 2001 podnik opravil a modernizoval celkem 350 ks BVP-1 na verzi Pbv 501 pro švédské ministerstvo obrany. Úspěšně modernizoval 30 tanků na verzi T-72M4 CZ a v letech 2009 až 2013 vyvinul a vyrobil 107 kolových bojových vozidel pěchoty PANDUR II 8×8 – CZ včetně průzkumné, zdravotnické ženijní a velitelské verze nebo verze pro průzkumnou misi v Afghánistánu.

Čeští vojáci. Ilustrační snímek
Česko nedává na obranu tolik, co slíbilo. Závazek vůči NATO splní až příští rok

Významným projektem byla výroba více než 400 obrněných kabin pro společnost NIMR Automotive ze Spojených arabských emirátů. Podnik také vyvinul vlastní autonomní pozemní robotickou platformu TAROS, která byla v roce 2020 zavedena do Armády ČR a v současné době dodává do Armády ČR modernizovanou verzi CAPL, cisternového automobilu - plniče letadel, který slouží jako plnič pohonných hmot do všech typů techniky vzdušných sil NATO.