Vyplývá to z údajů miniaturní vysílačky, kterou sokol dostal před vypuštěním. „Pokaždé když se nám podaří vrátit zpět do přírody tak vzácného dravce, jako je sokol, je to pro nás vždy takový malý svátek,“ uvedl Luboš Vaněk, vedoucí záchranné stanice pro volně žijící živočichy na Huslíku v Poděbradech.
„Samici sokola stěhovavého jsme přijali ve velmi vážném stavu. Když nám nálezci telefonovali, mysleli jsme si, že se bude jednat spíše o káni lesní, která u nás patří mezi poměrně běžné druhy“ uvedl Luboš Vaněk. Záchranáři však velmi rychle zjistili, že mají v rukách daleko vzácnějšího dravce, jehož život visel na vlásku v důsledku vyhladovění a dehydratace. Pro úspěšnou rehabilitaci chráněného sokola stěhovavého byly zapotřebí dva měsíce intenzivní péče.
Sokol stěhovavý je zařazený na Červeném seznamu ptáků ČR jako kriticky ohrožený druh. V České republice momentálně hnízdí jen několik desítek párů tohoto ušlechtilého dravce.
„Sokolí samice byla před vypuštěním označena miniaturním GPS/GSM vysílačem. Zařízení nám umožnuje na dálku sledovat přesuny sledovaných živočichů. Tato technologie je ideální právě pro vypouštění rehabilitovaných ohrožených druhů ptáků, kdy je v případě potřeby možno včas odhalit, že není něco v pořádku a v terénu ptáka případně znovu dohledat," upřesnil ornitolog Dušan Rak, který se dlouhodobě věnuje ochraně vzácných druhů dravců.
Záchranná stanice Huslík se dlouhodobě věnuje péči o zraněné volně žijící živočichy. Za dobu svého fungování pomohla více než 35 000 zvířat, přes 60 procent z nich se podařilo vrátit do volné přírody. „Výrazně tak přispíváme k udržení biodiverzity a rovnováhy v české krajině,“ dodává Luboš Vaněk.
Péče o živočichy v záchranných stanicích je financována z více zdrojů, od částečného příspěvku Ministerstva životního prostředí, příspěvků Středočeského kraje i některých okolních měst. Značnou část podpory tvoří také sponzorské dary firem i široké veřejnosti. V letošním roce je ale finanční situace obzvláště nejistá a stanice na Huslíku má zatím zajištěné prostředky na plný provoz jen do konce června.
Autor: Marty Kroča Bryndová
Děkujeme za příspěvek!