Čtyři zranění, z toho jeden těžce, a k tomu škoda za 360 tisíc korun. To je bilance čtyř nehod s účastí cyklistů, ke kterým došlo v uplynulých dvou letech na kruhovém objezdu před obchodním centrem Breda & Weinstein v Opavě. Příčina? Nerespektování značky Dej přednost v jízdě.

V samotné Opavě jsou navíc další dvě kritická místa, která z pohledu cyklistů patří mezi dvacítku nejnebezpečnějších v rámci celé republiky. Další najdeme převážně v na severovýchodě republiky a v okolí Prahy. Až na jednu výjimku se všechna nacházejí ve městech.

V Praze bezpečně

Překvapivě nejbezpečněji jezdí lidé na kole v Praze, kde se cyklistika stala horkým tématem nadcházejících komunálních voleb. „V Praze je cyklonehod relativně málo, protože kolo v metropoli slouží zejména jako prostředek pro dojíždění do práce. Rekreačních cyklistů a seniorů na kole je v metropoli málo,“ vysvětluje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.

Na druhém konci žebříčku stojí Zlínský kraj, kde nehody s bicykly tvoří téměř devět procent ze všech dopravních nehod. Vysoký podíl mají rovněž v Olomouckém a Jihočeském kraji.

Popularita elektrických koloběžek stoupá. Jenže s rostoucím počtem přibývá kolizí s vážnými zraněními a škodami
Velká změna pro majitele ekoloběžek: Na silné stroje bude potřeba povinné ručení

Celkové počty nehod cyklistů, které musela řešit policie, se v posledním desetiletí pohybují kolem čtyř tisíc. S tímto číslem nezamávala ani pandemie covidu-19, pouze přibylo nehod dětí, které neměly školu, a ubylo nehod dospělých, kteří častěji zůstávali doma na home office.

Zrádná elektrokola

Ve statistikách nehodovosti se však stále častěji objevují elektrokola. Před deseti lety na nich havarovalo jen 22 lidí, vloni to byl už více než dvacetinásobek. Problémy s nimi mají hlavně starší lidé, nejčastěji ve věkové skupině 60 až 73 let. „Elektrokola mají dynamičtější rozjezd, vyžadují jiný styl jízdy. K nehodám na nich proto často dochází v případech, kdy chybí patřičné zkušenosti,“ uvádí k tomu Jan Chalas.

Velkou část cyklonehod tvoří ty, kde je viník zároveň jediným poškozeným. Zdaleka nejčastějšími příčinami karambolů, kteří si lidé na bicyklu způsobí sami, jsou nezvládnutí nebo nevěnování se řízení.