Jezdí se po rozbitých silnicích přecpaných kamiony, na kterých panují zákony džungle. Tak charakterizují mnozí motoristé automobilovou dopravu ve středních Čechách. Je to horší než loni, kdy ještě neplatil systém trestných bodů, shoduje se většina řidičů. Byť je pravda, že bodový systém alespoň viditelně zpomalil dopravu v ob〜cích a městech.

Popíjet se řidiči často nebojí

Řada motoristů si ovšem z postihů hlavu nedělá. A nejde jen o ty, kteří mají těžkou nohu na plynovém pedálu. Ukazují to například poznatky policistů z Mladoboleslavska. Ti od počátku roku vyšetřovali neuvěřitelných 49 havárií, na kterých se podepsal alkohol. To je o 15 případů víc než v loňském roce! A neblahé zkušenosti mají s opilci za volantem i policisté v dalších regionech. Celkem již zaznamenali 342 opilých řidičů – o 14 více než loni ve stejném období. „Po Mladoboleslavsku je další největší nárůst na Praze-venkov, kde přibylo 7 případů. Na Kutnohorsku se ale jejich počet snížil o šest, na Nymbursku také o šest a na Benešovsku o pět,“ připomněl včera Pavel Truxa ze středočeské policejní správy. Ani pokles ovšem ještě nemusí znamenat, že by bylo na silnicích bezpečněji. Počty odhalených případů se totiž stále šplhají do desítek. „Máme zatím 31 případů, loni jich bylo 37,“ konstatovala nymburská policistka Zuzana Tuzuarová.

Zabíjí rychlosta hazardérství

V prvních měsících letošního roku sice ve středních Čechách počet nehod ohlášených policistům poklesl proti loňsku téměř o pětinu, následky havárií jsou však stále velmi tragické. Za první čtvrtletí, kdy se v kraji stalo 5284 havárií, zemřelo 36 lidí. To je jen o tři osoby méně než v loňském roce. Tehdy statistika hlásila 6431 nehod a 39 usmrcených. A současné tabulky už loňský počet obětí překračují.

Příčiny vážných nehod přitom zůstávají stále stejné. „Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, řidič se plně nevěnoval řízení vozidla, vyjetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu,“ shrnuje okolnosti, za nichž nejčastěji umírali účastníci silničního provozu, Petr Sobotka z policejního prezidia. Jinými slovy – na silnicích zabíjí především riskování, hazardérství a nepozornost.