Dodge Challenger SRT Demon 170. Tak zní celý název auta, které se tak jak vyjede z továrny, umí při rozjezdu postavit na zadní. Tak jako všechny předchozí Challengery s přídomky Demon, jedná se i tentokrát o dragsterový speciál, od kterého nikdo neočekává výkony v zatáčkách. Jeho síla tkví v času, který potřebuje k překonání čtvrt míle (402 metrů). A v téhle disciplíně si vede vskutku impozantně, navzdory tomu, že s ním lze normálně jezdit po silnici.

Část ze schopností je poznat i ze snímků v naší fotogalerii.

Z nuly na sto akceleruje auto, vybavené v sérii radiálními závodními pneumatikami pro dragstery, za 1,66 sekundy, přičemž vyvine přetížení 2,004 G – nejvyšší ze všech produkčních aut světa. Onu čtvrt míli překoná za 8,91 sekundy a na jejím konci má na budíku rychlost 243.28 km/h. Opět se jedná o nejlepší hodnotu ze všech sériových aut a o jediné auto, které se dostane pod 9 sekund. Jen pro porovnání – Bugatti Chiron potřebuje pro stejný sprint 9,6 sekundy.

Podívejte se na záznam z oficiálního představení, kde Challenger poprvé zdolal čtvrtmílový dragstrip před veřejností

| Video: Youtube

S naprostou hrdostí Dodge v tiskové zprávě uvádí, že stejně jako starší varianty Demonu, má i ta poslední a nejsilnější zákaz do závodů od NHRA (National Hot Rod Association – americká závodní asociace spravující závody dragsterů). Důvodem je až přílišná rychlost, dosahovaná bez bezpečnostní klece a brzdícího padáku (i když zrovna padák si lze přikoupit).

Ačkoliv je navenek Challenger SRT Demon 170 relativně standardní – nejvíc vyčnívají jen zadní rozšířené podběhy, pod které se musí vejít závodní pneumatiky o šíři 315 mm – pod karoserií jde o impozantní strojovnu. Dodge i tentokrát sáhnul po kompresorem přeplňovaném osmiválci HEMI o objemu 6,2 litru, ale vylepšeném ve všech myslitelných oblastech. Motor je celkově zesílen, má větší mechanický kompresor, větší škrticí klapku, ale i speciální systém, kdy se při závodním nasazení stará o chlazení sání kompresor klimatizace.

Benzín s etanolem

Zcela epesní je pak v tiskové zprávě zmínka o tom, že palivové vstřikovače v motoru mají větší průtok než průměrná sprchová hlavice v USA.

Číslovka 170 v názvu odkazuje na „170 proof“, což podle v Americe používané stupnice znamená 85 % ethanolu v palivu. Právě na závodní palivo E85 totiž motor v Demonu 170 nabídne maximum svého výkonu, tedy ohromných 1 025 koní a 1 281 Nm točivého momentu. Natankujete-li klasický benzín E10, dostanete „jen“ 900 koní a 1 098 Nm.

Aby uměl Challenger tuto strašlivou porci přenést na závodní drag strip, je motor spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou, vybavenou systémem TransBrake 2.0. To je v principu automatická brzda převodovky, s jejíž pomocí může řidič na displeji palubního infotainmentu nastavit přesný průběh točivého momentu při startu. S ohledem na výkon nechybí zesílený kardan, poloosy, ale ani diferenciál a kompletní uložení zadní nápravy.

Neskutečně rychlá hračka pro velké kluky pak přináší i spoustu dalších drobných detailů. V rámci snížení hmotnosti můžete doobjednat třeba karbonová závodní kola místo hliníkových, nebo si místo klasické čtyřmístné konfigurace interiéru zvolit jen jednu látkovou sedačku pro řidiče. Ke každému autu dostanete také sčíslovanou sadu s dekantérem a skleničkami.

Tím se dostáváme k dostupnosti. Dodge omezil výrobu Challengeru SRT Demon 170 na maximálně 3 300 kusů, vyrobených do konce roku v závodě v kanadském Ontariu. Jedná se o poslední spalovací Challenger, určený už z výroby pro závodní trať, a taky o poslední ze série speciálních edic „Last Call“. S ohledem na unikátnost a výkon vozu se pak cena 96 666 dolarů (2,1 milionu korun) zdá vlastně velmi nízká. Jde celkem s jistotou říct, že nikde nedostanete nové s auto s výkonem přes 1 000 koní za tak málo.