Pokud se chcete dostat do jeho kabiny, tak musíte zdolat dvě schodiště a zřejmě se docela zadýcháte. Sedět pak budete zhruba šest a půl metru nad úrovní terénu. A když by se náhodou tento vůz vypravil na silnici, tak ho rozhodně nepředjedete, přestože je schopen vyvinout maximální rychlost jen 64 kilometrů v hodině. Jeho šířka totiž činí devět a tři čtvrtě metru.

Celková výška pak dosahuje osm a čtvrt metru a délka dvacet metrů a šedesát centimetrů.

Vozidlo si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

Řeč je o největším automobilu světa, který má označení BELAZ-75710. Vyrábí ho běloruská strojírenská firma a není pochopitelně určený pro ježdění po běžných komunikacích.

Traktory v Československu se začaly vyrábět zhruba před sto lety
Traktory Zetor měly řadu předchůdců. Znáte Pluto, Svobodu či Slavii?

Jedná se o takzvaný důlní sklápěč, který by samozřemě našel využití také na staveništích velkých průmyslových komplexů nebo při budování dálnic.

Tankování trvá dlouho

Naložit se na něj dá opravdu hodně. Přesná nosnost činí 450 tun. Plně naložený Belaz pak dosáhne celkové hmotnosti 810 tun.

Aby se takové monstrum dalo do pohybu, tak potřebuje opravdu výkonné motory. Vlastně je jich šest. Dva z nich jsou spalovací. Jedná se o šestnáctiválcové turbodiesely, jejichž zdvihový objem představuje 65 litrů. Dohromady jsou schopny vyvinout výkon 4664 koní.

Ovšem jejich točivý moment se nepřenáší na kola. Agregáty roztáčejí dva generátory a takto vyrobená elektřina putuje do čtyř elektromotorů v kolech.

Koncept Porsche Caynne Convertible
Porsche Cayenne bez střechy bylo jen konceptem. Naštěstí....

Ohromující jsou také další čísla charakterizující toto monstrum. Například do dvou nádrží se tankuje naráz 5600 litrů nafty, chladicí okruh obsahuje 890 litrů kapaliny a při výměně oleje vyteče do připravené nádoby více než pět stovek litrů maziva.

Cenu sdělí výrobce jen vážným zájemcům. Ovšem vzhledem k uvaleným ekonomickým sankcím na Bělorusku v souvislosti s Rusko-Ukrajinským válečným konfliktem, si ho stejně nyní nepořídíte.