V současnosti brázdí země Jižní Ameriky Tatra 4x4 s členy expedice Tatra kolem světa 2. V době psaní tohoto článku se vůz s posádkou nacházel v kolumbijské Bogotě.

I když se již ve třicátých letech vydali na cestu kolem světa s třínápravovou Tatrou 72 s obytnou nástavbou manželé Baumovi, skutečnou slávu nákladním vozům z Kopřivnice přinesla až výprava Hanzelky a Zikmunda s malou nákladní Tatrou 805. S Tatrou (ale osobní 87) již měli zkušenosti.

Expediční Tatry si můžete i se záběry z jejich interiérů prohlédnout ve fotogalerii.

Na Tatry 805 (každý z nich měl totiž pro sebe vlastní exemplář) později nevzpomínali příliš s láskou. Nadělaly jim mnohé problémy. Obecně se o tomto modelu vědělo, že moc dobře nebrzdí. Navíc selhávaly motory, jelikož expediční Tatry byly samozřejmě pořádně naložené a navíc za sebou táhly přívěsy.

V současnosti stojí oba exempláře slavných cestovatelů vedle sebe v hale nového kopřivnického muzea nákladních vozů Tatry. Vypadají po renovaci skvěle. Skoro stejně, jako když byly úplně nové. Červeno-stříbrný měli v práci renovátoři v Kopřivnici, neboť auto se nacházelo ve sbírkách muzea již od návratu z expedice v polovině 60. let, druhý býval ve vlastnictví slavného dakarského závodníka Karla Lopraise. Ten jej doslova na poslední chvíli zachránil před úplným zrezivěním.

Dvě stě tisíc kilometrů za tři roky

Naopak na opodál stojící stříbrné Tatře 138 jsou stále znát známky používání. Tu a tam je promáčklina, barva je lecke oprýskaná a objevuje se také rez.

Tento vůz byl dlouhé měsíce domovem účastníků studentské expedice Lambaréné. Na cestě byl automobil s pohonem 6x6 od ledna do září roku 1966. Během cesty do nemocnice Alberta Schweitzera ve městě Lambarené v africkém státě Gabun, kam vezli léky, ujel 35 000 kilometrů.

Hondě známá je v muzeu rovněž zaparkovaná modro-stříbrná obrovitánská šestikolová Tatra 815 s nástavbou zhotovenou v podniku Vagonka Studénka. Postavena byla pro expedici Tatra kolem světa, která z Prahy vyrazila 18. března 1987. Na cestách byla tři roky a ujela neuvěřitelných dvě stě tisíc kilometrů.

Poměrně málo známé jsou další expediční nákladní Tatry 815. Jedna z nich, která nesla název Expedice živá Afrika, je také součástí expozice kopřivnického muzea. Auto vezlo v roce 1994 vědce zabývající se projekty v oblasti geografie a entomologie do tropických oblastí Afriky.

Stejný typ vozu byl nasazený do akce již o deset let dříve. Expedice Kenya 85, kterou zorganizovali ostravští vodáci, a kteří měli sen uskutečnit prvosjezd řeky Tana pramenící v ledovcích hory Kilimandžáro v Keni, ovšem skončila bez úspěchu.