VYBERTE SI REGION

Ve škole dětí se zdravotními problémy se otevřely dveře

Městec Králové - V rámci výročí 6O let od založení školy v Městci Králové si moderně vybavené prostory přišli prohlédnout vrstevníci z ostatních základních škol. K vidění byla i velikonoční výstava.

25.3.2016
SDÍLEJ:

Den otevřených dveří na Základní škole v městci králové, kde se učí zdravotně handicapované dětiFoto: Deník/ Miroslav S. Jilemnický

Starší generace si prostory základní školy sídlící na náměstí v budově radnice spojují s existencí zvláštní školy. Tedy s působením žáků, kterým dělala problém rychlost výuky na běžných základkách. A chodili sem také ti nepřizpůsobiví.

Nyní má škola trochu jiné poslání. Pečlivě se věnuje žákům, které mají zdravotní handicap. 22 žáků v rozmezí
7 až 14 let má k dispozici moderní výukové prostředky, včetně například interaktivní tabule nebo tabletů. Učitelům v hodinách pomáhá i asistent. V rámci Dne otevřených dveří a velikonoční výstavy z tvorby místních žáků jsme si o škole promluvili s ředitelkou Romanou Tůmovou.

Paní ředitelko, pojďme si na úvod říci, kolik je tu v současné době žáků a v kolika třídách.

U nás se vyučuje tak, že 
v jedné třídě jsou děti několika ročníků. Protože bychom nedokázali naplnit jednotlivé ročníky adekvátním počtem žáků. Naše škola má nyní 22 žáků, a jsou to to ročníky od druhé až do deváté třídy. Prvňáčky nemáme, většinou se 
k nám děti dostanou až později. Je to tak, že druháci, páťáci a speciální škola jsou v jedné třídě, v druhé třídě jsou šesťáci a deváťáci a ve třetí třídě je sedmička a osmička. Jsou to tedy tři třídy a jedno oddělení školní družiny.

Jak je to s vaší specializací? Vy máte v názvu pouze základní škola, je to tak?

Ano, jsme Základní škola Městec Králové, ale pokud to nějak nevypíchneme, tak si nás pletou s klasickou základní školou sídlící v Bezručově ulici. My však vzděláváme výlučně žáky se zdravotním handicapem. K nám se děti dostanou pouze v případě, kdy mají nějaké zdravotní potíže. A výhradně po doporučení poradenského zařízení a na žádost rodičů. My nevzděláváme žáky bez zdravotního handicapu. Hlavním oborem je základní škola praktická, ale máme tu i základní školu speciální. V té speciální jsou děti, které mají středně těžké mentální postižení. Ty se učí ještě podle jiného vzdělávacího programu, než žáci naší praktické školy.

Učí se tu i děti podle vzdělávacího programu z běžných základních škol, ale musí mít nějaké zdravotní potíže. 
V současné době jsou to například astma, psychiatrické potíže, případně řečové nedostatky. Děti s mentálním postižením se vzdělávají podle programu pro praktickou školu. Takže když to shrneme: primárně jsou součástí základní školy praktické žáci 
s mentálním postižením, speciální škola je pro žáky s těžším mentálním postižením, ale jsou u nás i žáci učící se podle běžného vzdělávacího programu, kteří však kvůli zdravotním problémům třeba dlouho nemohli chodit do školy, mají chronické zdravotní problémy a podobně.

Slavíte 60 let od založení školy. To se tedy bavíme pouze o této budově a této základní škole?

Ano. Tato základní škola historicky vždy fungovala jako samostatný subjekt. Nikdy jsme nebyli součástí běžné základní školy.

Já ještě vaši školu pamatuji pod názvem Zvláštní škola.

To se změnilo tuším po roce 2002.

Vy ve vašich propagačních materiálech hovoříte o přítomnosti asistentů ve třídách. Jaký je aktuální stav?

Jako asistentka pedagoga ve třídách u nás funguje Ola Chrástecká, která je zaměstnána téměř na celý pracovní úvazek a je trvale přítomná 
v hodinách.

Mají někteří žáci i své osobní asistenty?

Ano. Asistenta získá žák výhradně s doporučením poradenského zařízení. Musí si 
o to rodič požádat, takže asistenti jsou vždycky cílení k žákům. Ti žáci, kteří mají nárok na asistenta pedagoga, což přizná právě poradenské zařízení a schválí ho krajský úřad, k těm žákům prioritně patří asistent pedagoga. Alespoň část výuky. Z finančních důvodů to není tak, že co žák, to asistent, ale vždycky se 
o toho asistenta podělí žáci při konkrétní hodině. Stěžejní je pro nás výuky češtiny, matematiky a angličtiny. A odpoledne pracovní vyučování. To u nás sehrává zásadní roli, jsme praktická škola. Prioritou je, aby žáci získali zručnost a manuální dovednosti.

Máte přehled, kam vaši žáci odchází po dokončení vaší školy?

Jsou to většinou takzvané „éčkové" obory. Tedy ty, 
u kterých je už předem počítáno se zdravotním omezením. Obecně se dá říci, že jsou úspěšní v dělnických profesích. Odchází přímo tady na učiliště v Městci, nebo do Hořic i do Nymburka. Většinou se uchytí v kuchařských pracích, ošetřovatelství, máme tu i dívku zahradnici. Pokud mají alespoň trochu rodinné zázemí, vždy se vyučí.

Autor: Miroslav Jilemnický

25.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Za nejkrásnější radnici získali speciální lavičku

Nymburk - Speciální designová lavička. To je cena, kterou si za vítězství v soutěži o Nejkrásnější radnici přivezli zástupci Nymburka ze slavnostního vyhlášení výsledků soutěže. To se konalo před několika dny v Brně.

Jiřičtí vězni se nově učí chovat daňky přímo v areálu věznice

Jiřice - Nový projekt je druhým pokusem o zapojení vězňů ve výkonu trestu do prací při chování zvířat. Chov začíná přímo v areálu věznice.

Sadská chystá nový kamerový systém ve městě

Sadská - Zatím čtyři nové kamery chystá město v první etapě zavední nového kamerového systému

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies