Poklepáním na základní kámenv pondělízačala stavba druhé etapy obchvatu Nymburka. Samotné práce by měly začít v nejbližších dnech. Celý obchvat by měl být podle oficiálních informací hotový v říjnu 2010. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfréda Brunclíka je ale možné, že se stavbu podaří dokončit už v červnu. Maximálně za dva roky by se tak mělo ulevit centru města, kudy vede veškerá těžká kamionová doprava.

Nejen Nymburáci, ale i řidiči, kteří musí městem denně projíždět kvůli práci, čekají na obchvat jako na smilování. Dlouhé kolony často i po metrech popojíždějících kamionů otravují nejen samotné řidiče, ale i chodce a cyklisty. „Už aby obchvat stál. Citelně se tím zkrátí trasa od a k dálnici D11,“ řekl nedávno Deníku řidič ze Všechlap.

„Právě průjezd těžké nákladní dopravy Nymburkem, konkrétně přímo jeho středem, je největším problémem průtahu silnice I/38 městem, protože je veden v současné době jediným mostem přes Labe, který nevyhovuje jak z hlediska možného zatížení, tak především šířkovým uspořádáním. Cílem výstavby obchvatu je tedy odklonění dopravy z centra města a ulehčení života lidem, kteří zde žijí,“ řekl generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.

Podle ŘSD budou novým obchvatem odstraněny stávající dopravní závady, zvýšena kapacita komunikace a zároveň bezpečnost provozu nejen pro vozidla, ale především pro pěší obyvatele Nymburka. Velkým přínosem bude také podstatné zlepšení životního prostředí v centru města i přilehlých oblastech.

Centrum města by se tak za dva roky mohlo podobat loňskému létu, kdy byla na náměstí Přemyslovců kvůli rekonstrukci kamenného mostu odkloněna doprava z centra. Náměstí se podobalo pěší zóně, a klid a vzduch bez výfukových zplodin si lidé užívali. „Takový klid nepamatujeme už roky,“ pochvalovali si Nymburáci.

Na druhou stranu však panují obavy, aby se z centra Nymburka nevytratili obchodníci. „Trochu se obávám, abychom nedopadli jako v Čáslavi, kde kvůli obchvatu nastal v centru města útlum,“ řekl starosta Nymburka Ladislav Kutík.

Součástí stavby by mělo být pět nových mostů a jedna mimoúrovňová křižovatka. Druhá etapa obchvatu města naváže na první, která končí za železniční tratí v polích.

Stavba bude pokračovat přemostěním Lánské strouhy, podél kolejí seřazovacího nádraží. Následovat bude stavba dalšího mostu, a to přes Mrlinu a silnici směrem Budiměřice, kde vznikne také mimoúrovňová křižovatka.

Další most vznikne nad slepým ramenem Mrliny. Trasa druhé etapy obchvatu pak povede průmyslovou zónou, kde se zkříží se silnicí na Bobnice a vyústí na hlavní silnici na Mladou Boleslav pár metrů za odbočkou na Bobnice. Tady by měl vzniknout kruhový objezd.

Trasa druhé etapy obchvatu Nymburka měří od napojení na první etapu po ukončení kruhovým objezdem 5,9 kilometru. Náklady na stavbu jsou zhruba jedna miliarda korun.