Terorismus! To tvrdí po středečním večeru řada řidičů, kteří byli svědky dvou masakrů, při nichž zemřeli na nymburských silnicích dva motorkáři. Dopravní experti tvrdí, že přísnější tresty nic nezmění a vyžadují prevenci. Naopak motoristé jsou pro radikální postihy.

Jediným pozitivním momentem z hlediska středečních motorkářských tragédií je zpráva mluvčí motolské nemocnice Evy Jurinové. Ta mluví o tom, že patnáctiletý spolujezdec z šílené nehody za Odřepsy je z nejhošího venku. „Má mnohačetná poranění, ale je mimo ohrožení života,“ uvedla Jurinová.

Tím však výčet dobrých zpráv končí. Pro připomenutí: třiadvacetiletý motorkář z Kamenného Zboží předjížděl podle svědků v obrovské rychlosti kolonu aut ve směru od Kostomlat na Nymburk. V tu chvíli z řady vyjel Citroen Berlingo, jehož řidič za sebou rychle přijíždějícího motocyklistu nezaregistroval. Srážka a smůla nakonec: letící motorkář narazil do patky po bývalém sloupu elektrického vedení, která jeho osud zpečetila. „Pokud by letěl o 10 metrů dál, byl by asi ošklivě polámaný, ale mohl to přežít,“ myslí si jedne ze záchranářů, který zasahoval na místě.

Děsivá scéna číslo 2: z Odřepes vyjíždí padesátiletý kolínský městský strážník na „litrové“ Hondě. Před sebou dvoukilometrovou rovinku až na Oškobrh. Stroj rozpálí, ovšem nepředpokládá, že po pár set metrech začne do pole na levé straně odbočovat traktor s valníkem. Tragické srážce není vyhnutí.

V souvislosti s tragédiemi motorkářů oslovilila redakce Nymburského deníku dopravního experta, motorkáře, psycholožku i „obyčejné“ lidi s jedinou otázkou: jak situaci řešit.

Expert: to bychom museli zrušit silnice

Jak se na fakt, že během července nezemřel na nymburských silnicích ani jeden člověk a pak během jedné hodiny zahynuli dva motorkáři, dívá dopravní expert Stanislav Huml? „Chyba je jednoznačně v jednotlivcích. Nové a přísnější zákazy nic nevyřeší. To bychom museli zakázat silnice jako takové. Situace lze zlepšit podle mě kvalitní prevencí,“ řekl Nymburskému deníku Stanislav Huml.

Motorkář: chyby jsou i na stranách řidičů aut

Vášnivý motorkář Pavel Hruška z Nymburka nevidí poslední vývoj s nehodami svých kolegů černobíle. „Zatím neznám výsledky vyšetřování u obou nehod, ale obecně si myslím, že často dělají chyby i řidiči aut. Nezodpovědně jezdí obě skupiny řidičů. V cizině to tak výrazné není. Je to spíše fenomén českých silnic,“ myslí si Hruška.

Psycholožka: jsou to lidé, co nemají strach

Podle psycholožky Lýdie Kratinové si silné motorky pořizují lidé, kteří mají rádi adrenalinový sport a vzrušení. „Většinou nemají pocit strachu, převládá u nich radost z rychlé jízdy, jdou do rizika a pud sebezáchovy je v pozadí,“ vysvětluje Kratinová.
Přestože se zdá, že motorkářství je chlapskou doménou, pro psychology to tak jednoznačné není. „Není pravdou, že adrenalin víc vyhledávají muži než ženy. Jenom začali na silných strojích dřív jezdit kluci a dívky se postupně přidávaly. Zrovna nedávno jsem při cestě potkala šňůru motorkářů. Za vedoucím chlapem se řítila žena rychlostí o nic menší než muž,“ líčila Kratinová a dodala, že ale podstatný rozdíl je v agresivitě. „Muži mají víc testosteronu a jsou tedy objektivně agresivnější.“ To se projevuje i v číslech - 90 procent dopravních nehod podle statistiky způsobí právě muži.
Lýdie Kratinová tvrdí, že ani věk nehraje zas tak velkou roli. „Vždyť motorkáři ve věku tatínků a někdy i dědů nejsou na silnicích výjimkou,“ argumentuje.

Existuje konrolovaný adrenalin?

Dá se tedy problém „sebevražedných“ motorkářů nějak reálně řešit? Kromě zmíněné prevence jsou lidé spíše skeptičtí. „Lidskou hloupost nevymýtíme žádnými zákony ani zákazy. Proti té je třeba bojovat obecně, a to bohužel platí i v tomto případě,“ myslí si Michal Kořínek z Lysé nad Labem.

Anketa: Jak by se měl řešit problém šílených motorkářů?

Věra Haspeklová, Všejany

Možnost získání řidičáku na různě velké motorky bych odstupňovala věkem řidiče a navíc bych zavedla jakousi povinnou praxi v řízení menšího stroje jako součást oprávnění k zisku většího.

Dagmar, Poděbrady

Myslím, že to žádný zákon nevyřeší. Je to individuální záležitost a kdo si neváží života, na toho neplatí žádné oficiální nařízení.

Robert Hovorka, Dymokury

Já jsem sám na motorce jezdil a vím jaké to je. Záleží na každé individualitě. Dnes je problém v tom, že osmnáctiletý kluk přijde s první výplatou do banky a hned dostane půjčku na velký stroj. Za půl roku se na něm zabije.

Jaroslava Bulíčková, Pečky

Zákonů máme dost, ale nedodržují se. Možná by nám měli jít víc příkladem hlavní představitelé státu. Slyšela jsem, že kdo v Japonsku nezvedne ležící motorku ze země, nedostane na ni papíry. Něco na tom je.