Třicet tři spojů na osmi autobusových linkách se rušit nebude!

To je zásadní výsledek setkání desítek starostů Nymburska, kteří se kvůli kritické situaci v dopravní obslužnosti sešli ve středuodpoledne na poděbradské radnici.

Dalším výsledkem je podnět dopravci, aby ve spolupráci s právníky prozkoumal, zda je postup krajského úřadu při nedávném rušení části autobusových spojů vůbec legitimní.

Abychom si připomněli, o co vlastně jde. Krajský úřad se vzhledem k nedostatku peněz rozhodl v únoru a březnu zrušit část autobusových spojů, což se hrubě nelíbilo obyvatelům a vedení měst a obcí. Proto se už potřetí v krátké době sešli, aby situaci řešili.

Jak už bylo řečeno, výsledkem je to, že podle návrhu jednotlivých starostů sice část linek obnovena nebude, ale část jich znovu začně jezdit už od pondělí 3. dubna.

Situaci zrekapituloval řečí čísel poděbradský starosta Ladislav Langr. „Původní ztráta ze zrušených spojů činila 3,7 milionu korun. Po připomínkách byl kraj ochoten ještě uvolnit 968 tisíc na některé spoje.“

Obce tak vzápětí odhlasovaly, že z vlastního fondu na dopravu přispějí částkou 1,7 milionu korun, aby 33 spojů na osmi linkách jezdilo i nadále.

Diskuze ale nebyla jednoznačná. „Kraj se v dané situaci choval taktně řečeno nesystematicky. Mám mandát hlasovat pro uvolnění částky, což s těžkým srdcem udělám, ovšem s dodatkem, že to platí pouze pro tento rok,“ řekla starostka Sadské Cecílie Pajkrtová.

V podobném duchu se vyjádřil i Langr. „Také já mám mandát od zastupitelů hlasovat pro, ovšem s doplněním, že bude uloženo dopravci, aby ve spolupráci s právníky přezkoumali, zda postup kraje byl v dané věci legitimní,“ řekl Langr.

Oba body, tedy uvolnění částky 1,7 milionu korun na zachování spojů na osmi linkách i podnět k prozkoumání právní legitimity postupu kraje, pak sněm starostů drtivou většinou schválil.

Proti ale byli například starostové Lysé a Milovic. A to i přesto, že také právě na této trase, tedy Lysá – Milovice, zůstane díky hlasování dalších starostů zachováno sedm spojů, které by jinak zanikly. Jedním z důvodů jejich hlasování bylo to, že nedostali mandát od zastupitelů vyslovit souhlas. „Ale je to také o systému. To si tady můžeme v podstatě zavést vlastní dopravu a platit si ji sami,“ uvedl Lukáš Pilc, starosta Milovic.

Padali i další zajímavé návrhy. S jedním vystoupil starosta Okřínku Miroslav Horbas. „Bylo by také možné zavést kruhový autobus, který by začínal a končil v Poděbradech. Možná by se tak ušetřilo více, než zachovávat jednotlivé linky. Každopádně fakt, že by obce na jičínském tahu zůstaly o víkendu bez jakéhokoliv spojení, je nepřijatelný,“ řekl Horbas.

Zástupce ČSAP Alois Koutek slíbil, že pro příští rok je možné se i takovou variantou zabývat. „Nicméně utvořit novou linku, což je to, co navrhujete, netrvá dvě hodiny, ale tři měsíce,“ poznamenal Koutek.

Jednání se zúčastnil i zástupce kraje, referent osobní dopravy Jiří Babka. „Já nevím, jestli to bude v tuto chvíli ode mě znít patřičně, ale my jsme rádi, že jste si takto peníze odhlasovali,“ vyjádřil se před koncem sněmu.

Od příštího roku přebírá vedení volného sdružení týkájícího se dopravní obslužnosti Městec Králové. „Poděbrady to již dělat odmítají a nikdo jiný se nehlásil. A je jasné, že by byla škoda, kdyby taková organizace zanikla,“ komentoval fakt městecký starosta Milan Pavlík.

Ten má za úkol zhostit se organizování podzimního setkání, na kterém se chtějí starostové bavit o výhledu pro rok 2012. Tak, aby se vyhnuli kritické a nepřehledné situaci ze začátku letošního roku.

Linky, na kterých zůstane zachováno 33 spojů

trasa počet zachovaných spojů


Nymburk – Všechlapy – Krchleby – Loučeň – Mcely – Seletice11 (včetně vratných spojů)
Městec Králové – Běrunice – Kněžičky – Dlouhopolsko 2
Nymburk – Kovanice – Poděbrady 4
Poděbrady – Senice – Činěves – Dymokury – Městec Králové 2
Poděbrady – Pátek – Libice n. C. – Opolany – Žehuň – Hradčany 3
Poděbrady – Vrbová Lhota – Ratenice – Pečky 2
Lysá nad Labem – Milovice 7
Městec Králové – Poděbrady – Kostelní Lhota 2