Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce pořádá v průběhu školního roku nikoli jeden den otevřených dveří, ale hned tři. V říjnu, začátkem ledna a ještě v únoru. Proč tomu tak je, vysvětlil Nymburskému deníku zástupce ředitele Martin Lébl.
„Říjnový a lednový termín má za cíl seznámit budoucí žáky a jejich rodiče s výukovými prostorami a přiblížit jim, co zde můžou děcka zažít. Rovněž jsou návštěvníkům poskytovány důležité informace o studiu, nicméně nejsou kompletní. Definitivní kriteria a veškeré podrobnosti pro přijímací zkoušky v daném roce známe až po pololetním vysvědčení. Proto ten poslední, únorový Den otevřených dveří," vysvětluje Lébl.
Tentokrát připadl lednový termín na středu 6. ledna. Dveře gymnázia byly otevřené pro veřejnost od 14 do 16 hodin. Co se v tu dobu v budově školy přesně odehrávalo? Program jel po dvou liniích. První měli plně ve svých rukou současní žáci nižšího gymnázia (od primy po kvartu), kteří se při vstupu ujímali příchozích a prováděli je celou školou. Ukázali jim odborné učebny i laboratoře, kde už čekali jejich spolužáci se zajímavými ukázkami výuky a doplňovali je svými postřehy, zážitky a dojmy ze studia. Co může být přesvědčivější pro zájemce o studium než zkušenosti současných studentů?
Informační schůzky pro rodiče a budoucí žáky pak probíhaly zvlášť pro osmileté gymnázium a zvlášť pro čtyřleté. O co se nejčastěji návštěvníci zajímají, nám pověděla zástupkyně ředitele Ilona Drahotová.
„Nejčastěji se dotazy vztahují k průběhu přijímacího řízení. Ale musím říct, že v posledních letech jsem zaznamenala určitý vývoj v tom, na co se rodiče ptají, a sice v čem je naše škola jiná než ostatní. Takové dotazy ještě před pár lety vůbec nepadaly," sděluje Ilona Drahotová.
Čím je tedy podle pedagogů nymburského gymnázia jejich škola výjimečná, co nabízí navíc? „Jsou to tři věci: nabídka jazyků, nabídka volitelných předmětů a chalupy v Rokytnici," říká Martin Lébl a pokračuje: „Nabídka volitelných předmětů je u nás velmi široká, zahrnuje humanitní i přírodovědné obory. Začíná již na nižším gymnáziu, maturitní ročníky mají dokonce 14 hodin volitelných předmětů. To studentům umožňuje jít ve zvoleném oboru hodně do hloubky a připravit se dobře na maturitu i přijímačky na vysoké škole."
V nabídce volitelných předmětů je škola flexibilní. Základ představují standardní obory jako jazykové konverzace nebo přírodovědné disciplíny, ale nabídka není uzavřená. Pokud mají děti zájem, může se otevřít nový předmět, například letos se prvně otevřela ekonomika podnikání. Podobně se takhle nedávno realizovaly dějiny umění pro skupinu žáků, kteří mířili ke studiu architektury.
Exkluzivní kapitolou nymburského gymnázia je už dlouhá léta jazyková výuka. Kromě angličtiny si děti vybírají druhý cizí jazyk z nabídky čtyř dalších možností. Žáci se pak v rámci jednotlivých jazyků setkávají jak s českými učiteli jazyků, tak s rodilými mluvčími. Za zmínku stojí specialita v podobě výuky matematiky v angličtině jako volitelného předmětu nebo výuky dějepisu ve francouzštině.
„To samozřejmě závisí na kvalitním personálním obsazení pedagogického sboru. Není jednoduché získat učitele, kteří nejen umí matematiku, ale ještě jsou schopni vyučovat ji v angličtině. Proto se vedení školy cíleně zabývá jednak výběrem kvalitních pedagogů, jednak jim nabízí další vzdělávání v podobě zahraničních jazykových stáží a výukových pobytů," sděluje Ilona Drahotová.
Nymburské gymnázium nabízí nepochybně kvalitní studium a podle zachycených ohlasů účastníků středečního Dne otevřených dveří o ní dokáže širokou veřejnost také přesvědčit.