Ačkoliv se po cyklostezce vedle hlavního silničního tahu mezi Kostelní Lhotou a Sadskou prohání cyklisté a bruslaři už od začátku prázdnin, slavnostně byla otevřena až první školní den v září. „Já tudy jezdím do práce a z práce každý den a je to fajn, že už je hotová," uvedla první cyklistka, která přijela do Sadské od Kostelní Lhoty po přestřižení pásky.

Na stříhání pásky kromě starosty Kostelní Lhoty Tomáše Drobného a starostky Sadské Cecílie Pajkrtové dorazil i hejtman Miloš Petera. Hlavní slovo před přípitkem měla starostka Sadské. „Cyklostezka už slouží a doufám, že i do budoucna bude sloužit především k bezpečné cestě dětem do školy a dospělým do zaměstnání. K tomu účelu byla zbudována především. 
A snad to také bude dílo na paměť moji a kolegy Drobného," dodala už s úsměvem Pajkrtová. Ve stejném duchu pak při přípitku označila s nadhledem cyklostezku za místní „stavbu století".

Stavba druhé fáze Lhotecké cyklostezky, jak zní její oficiální název, vyšla na 29,63 milionu korun. Největší díl investice pokryla dotace od Regionálního operačního programu (ROP) Střední Čechy, který přispěl částkou 22 milionů korun. „Pokud bude sloužit dětem, místním a turistům k těm účelům, které zmínila paní starostka, pak je to přesně ten důvod, ke kterým byl tento dotační titul vypsán," uvedl Václav Chytil z ROP Střední Čechy.

Originální mostek

Na pohled určitě nejzajímavější součástí dobudované druhé etapy cyklostezky mezi Kostelní Lhotou a Sadskou je originální a na míru vyrobený most, který umožňuje uživatelům stezky překonat železniční trať. Usazen byl na konci října loňského roku. „Je to svým způsobem krásné monstrum. Do budoucna budeme uvažovat, zda jej nominovat na cenu typu Stavba roku," uvedla po jeho usazení starostka Pajkrtová.

Most byl vyroben v Prostějově. „Ocelová konstrukce mostu přes trať se skládá z devíti dílců různých rozpětí, které dohromady vytvořily přemostění dlouhé 105 metrů," uvádějí stavitelé na stránkách věnovaných speciálně stavbě Lhotecké cyklostezky.

Nejprve ale muselo dojít 
k postavení osmi ocelových pilířů, které celou konstrukci nesou. „Šest z nich tvoří přímé sloupy s jedním ložiskem, dva pilíře se dvěma ložisky jsou ve tvaru Y," vysvětlují stavaři.

Most přes Šemberu

Most přes železniční trať však nebyl jediným, který dělníci na cyklostezce usazovali. Konkrétně loni 15. října se cyklostezka dočkala mostu přes místní potok Šemberu. Se svou celkovou délkou více než 30 metrů most přes Šemberu dokonce překonává délku mostu přes Výrovku z předloňské I. etapy.
Přistavený jeřáb postupně usadil všechny tři části mostovky. „Ty bylo nutné přesně umístit a napasovat k sobě. 
V dalších dnech došlo ke svařování všech dílců a zároveň 
k betonovému připevnění 
k pilířům," informuje stránka o cyklostezce.

PROJEKT LHOTECKÉ CYKLOSTEZKY

Projekt se připravoval šest let. Celkem stavba stála 29,63 milionů. 22 milionů poskytl Úřad regionální rady prostřednictvím Regionálního operačního programu a zbytek je společná investice Sadské a Kostelní Lhoty. Partnerské financování zohledňuje délku cyklostezky na jednotlivých katastrech, Sadská tak platí 74 procent. O pořádek na stezce by se měli snažit samozřejmě samotní její uživatelé, k úklidu se podle starostky Sadské zavázala také místní Správa a údržba majetku města. Osvětlení cyklostezky má být napojené na stávající veřejné osvětlení a energii by měly šetřit úsporné žárovky.