VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Benešovsko dorazí unikátní motorový vůz 'Modrý šíp'

Benešov /FOTOGALERIE/ - Jedinečnou příležitost dostanou fanoušci železnice v pátek 9. září, kdy ze sbírek Muzejně dokumentačního centra Železnice Slovenské republiky do Benešova přitáhnou železničáři renovovaný pojízdný historický exponát, motorový vůz s původním označením M 274.004 z řady „Modrých šípů".

6.9.2016
SDÍLEJ:

Slovenský Modrý šíp a Hektor Posázavského pacifiku vyrazí na Sedlčanku v neděli 11. září.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Motoráky byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběné v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Celkem jich bylo vyrobených čtrnáct.

Několik chátrajících vraků se zachovalo do konce 20. století. V lokomotivním depu ve Vrútkách byl v letech 1996 až 1998 renovovaný právě vůz M 274.004 s pomocí dílů z dalších dvou vozů určených k sešrotování.

Jako pojízdný historický exponát byl zprovozněný v roce 2000 a společně s renovovaným přípojným vozem Calm 5-0038 je využívaný k nostalgickým, prezentačním a komerčním jízdám na Slovensku i v zahraničí.

Příjezd unikátního „Modrého šípu" do Benešova spolek Posázavský Pacifik domluvil při jarní jízdě jejich, na Benešovsku dobře známé, motorové lokomotivy T435,003 „Hektor" na oslavách výročí železnice na Slovensku.

Pendlování Sedlčany - Štětkovice

Exponát dorazí do Benešova v pátek 9. září navečer. V plné parádě se „Modrý šíp" předvede v neděli 11. září při zvláštních jízdách pro veřejnost na trati Olbramovice - Sedlčany, kdy bude střídavě pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi spolu s benešovskou soupravou krémově červených „Balmů" tažených „Hektorem".

V Sedlčanech na nádraží se odehraje v 10 hodin slavnostní uvítání s hudebním doprovodem a ukázkou provozu zahradní železnice. K prohlídce bude přistavený zrekonstruovaný salónní vůz Posázavského Pacifiku.

Ve Štětkovicích budou oba historické vlaky k vidění společně při křižování mezi 11.45 - 11.50 hodin a 13.25 - 13.30 hodin.

Výroba v Plzni, Brně a nakonec v Praze

Flotilu „Modrých šípů" (kromě řady M 274.0 ze Škody Plzeň i řady M 273.0 od Královopolské strojírny Brno a M 275.0 ze smíchovské Ringhofferky) objednalo tehdejší československé ministerstvo železnic pro ČSD začátkem 30. let. Jejich úkolem mělo být zrychlení a zkvalitnění dopravy na méně vytížených rychlících.

První pětikusová série řady M 274.0 byla vyrobená ve Škodě Plzeň v roce 1934. Následovaly tři vozy v roce 1935 a v roce 1936 posledních šest kusů. Deset vozů bylo přidělených do Prahy a čtyři do Bratislavy společně s přípojné vozy řady Calm (výrobce Ringhoffer).

Přes Benešov do Českých Budějovic

„Modré šípy" řady M 274.0 byly nasazované například na rychlíky z Prahy do Mostu, Teplic, Plzně a Českých Budějovic. Z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Za druhé světové války byl jejich provoz nejprve omezený a nakonec byly kvůli nedostatku pohonných hmot odstavené.

Po válce opět jezdily na různých rychlících. Některé z nich byly předané z Prahy a Bratislavy do Plzně či Brna. První ze 14 škodováckých „Modrých šípů" byl zrušený v roce 1952 kvůli dodávkám nových a modernějších motorových vozů řady M 262.0.

Jejich vyřazování v 50. letech minulého století pokračovalo. Poslední dojezdil v osobní dopravě v roce 1959. Některé vozy řady M 274.0 byly upravené na služební a využívala je Elektrizace železnic.

(s využitím informací Wikipedie a Posázavského Pacifiku)

Čtěte také: Opravený most v Kutné Hoře by se mohl stát technickou památkou

Autor: Ladislav Jerie

Místo události:
6.9.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Ilustrační foto
1

Letní projekce nevymizely, promítá se i v zámeckém parku

FOTO: Rodiče kontrolovali, děti odměnili

Sadská - Blíží se závěr prázdnin a v souvislosti s tím uspořádala policie ve spolupráci s Besipem preventivní bezpečnostní akci.

Desetitisíce ukradené v herně našli policisté během hodiny

Čelákovice – Pouhou hodinu se podle policie radovala ze snadno získaných peněz trojice cizinců ve věku od 19 do 37 let, kteří jsou podezřelí z okradení pracovníka herny v Čelákovicích. Eva Hašlová z územního odboru středočeské policie pro Prahu-venkov: Východ v pátek informovala, že k činu, který byl zřejmě předem promyšlený a naplánovaný, došlo během druhého srpnového úterka; dvě hodiny před polednem.

Policie pátrá po dívce z Poděbrad

Poděbrady – Policisté pátrají po čtrnáctileté Anně Bažové z Poděbrad. Naposledy byla viděna doma v úterý večer.

Zlaté ruce krotící železo ocenili radní mistrovským titulem

Praha – Že má kovář Zdeněk Grausam z Úval na Praze-východ zlaté ruce, je známo nejen v širokém okolí. O jeho šikovnosti dobře vědí i filmaři – pro ty již vyráběl třeba zbraně, které se uplatnily při natáčení filmu Bathory. Nebo výstrojní součástky pro natáčení Letopisů Narnie. Z jeho dílny ale pochází také jídelní servis pro seriál Borgiové či třesoucí se kostel do filmu Tma, který vznikl ve spolupráci s Janem Smrkovským. Zdeněk Grausam je ovšem známý i jako fachman, který si poradí s opravami historických unikátů – a věnuje se také opravám sakrálních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení