VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová lisovna je připravena i na éru hliníku

Mladá Boleslav /FOTOGALERIE/ – Automobilka Škoda uvedla do provozu novou lisovací linku, která je v rámci koncernu absolutní špičkou. Umožňuje rovněž vyrábět designově zajímavější vozy.

6.4.2017
SDÍLEJ:

Snímky z nejmodernější lisovny mladoboleslavského závodu společnosti Škoda Auto.Foto: Deník/Martin Weiss

Neuvěřitelná rychlost. To je největší předností zbrusu nové lisovací linky PXL 2, která vloni vyrostla na místě staré lisovny v areálu hlavního závodu společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Nyní už „Pixla", jak jí zaměstnanci přezdívají, jede na plný výkon a její „berani" mění založené plechy na autodíly každé tři vteřiny.

Rozhodnutí vybudovat v Boleslavi další lisovací linku padlo v roce 2014. Kapacity zdejšího závodu totiž přestávaly stačit. V roce 2012 sice začala fungovat sesterská linka PXL 1 dodaná rovněž německou firmou Schuler, teprve výstavba nové lisovny však přináší dostatečné kapacity. Díky ní bude automobilka moci zrušit dvě výrazně méně efektivní linky staré 43 a 53 let v jiných částech závodu a rovněž bude moci zásobovat výlisky nejen boleslavský, ale také kvasinský závod a fabriky v zahraničí.

A kapacita nové linky je skutečně pozoruhodná. Otesánek spořádá ročně 200 tisíc tun ocelových svitků, denně tedy zhruba 600 tun materiálu. Za rok vyprodukuje 21 milionů dílů.

Navzdory těmto ohromujícím číslům pracují v nové hale pouhé dvě desítky zaměstnanců na směnu. O většinu práce se tu totiž starají roboti a automatické systémy. A to včetně výměn nástrojů, které jinde provádějí zaměstnanci ručně i celou hodinu. Nové lince na to stačí čtyři minuty.

Vedle seřizovačů strojů tvoří osazenstvo haly ještě pracovníci, kteří kontrolují kvalitu na výstupu, a ti, jež zakládají hotové díly do palet. Přestože strojová kontrola je ve fázi testování, zatím se výstup z linky bez lidských očí neobejde. Už v letošním roce se však počítá s praktickým testováním robotů s optickou hlavou, které v laboratorních podmínkách vykazovaly při odhalování závad skvělé výsledky.

Lisovna pracuje od svého nájezdu na maximální výkon v nepřetržitém provozu. Podle jejího šéfa Marka Karaffy to prý ani jinak nejde. Jedná se totiž o nesmírně drahé zařízení – včetně nákladů na stavbu haly, vybavení a technologie stála lisovací linka 86,4 milionu eur.

Obě boleslavské linky PXL sestávají z šesti raznic a beranů, tedy z šesti úrovní, na kterých dochází k postupné proměně plechu v součást automobilu. Jak šéf lisovny podotýká, právě díky skutečnosti, že linky sestávají z šesti úrovní, mají škodováčtí designéři volnější ruce: „Oproti některým jiným automobilkám máme jednu úroveň navíc. Díky tomu jsme schopni vyrábět automobily zajímavějších tvarů," říká Karaffa. „Přesto nás designéři mají za někoho, kdo jim brání v uskutečnění jejich vizí," směje se.

Nová linka už je stoprocentně připravená i na případnou výrobu karosérií z hliníku, starší linka PXL se na tuto možnost rovněž adaptuje. V tomto případě však jde skutečně ještě o hudbu budoucnosti. Škoda sice patrně v budoucnu lehká auta z hliníkových dílů produkovat bude, v tuto chvíli však zůstává u staré dobré oceli. Z ekonomických důvodů.

Autor: Martin Weiss

6.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na Labi se závodilo v netradiční disciplíně
32

OBRAZEM: Labe zažilo paddleboarding

Zdeněk Troška po roce opět diktoval
50

OBRAZEM: Zdeněk Troška po roce opět diktoval

Cyklistická šampionka prožila krásné dny volna. Bez kola!

Mladá Boleslav – Tahle rodina si život bez sportu neumí představit. Přesněji řečeno život bez kola.

Starosta Zálezlic: S velkou vodou se nedá bojovat, hrozbu musíte přijmout

Zálezlice /ROZHOVOR/ – Mám domluvené setkání a rozhovor se starostou Zálezlic Jiřím Čížkem. Traduje se o něm, a on sám to potvrzuje, že k médiím byl vždy vstřícný. Říká: „Kdyby se o nás nevědělo, za chvíli by se na nás zapomnělo. A to by byla škoda, protože ta vodní katastrofa byla vážně obrovská.“ Cestou do Zálezlic v autě s kolegou žertujeme, vtipkujeme, usmíváme se. Kozárovice. Obec spadající pod Zálezlice. V roce 2002 to schytaly také naplno. Najednou je v autě ticho. Oba cítíme dusno. Snad by se dalo říci, že nám naskočila husí kůže. To je ve chvíli, kdy míjíme Vltavu.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Letní projekce nevymizely, promítá se i v zámeckém parku

Nymbursko /INFOGRAFIKA/ - Letní kina, jejichž projekce patřily dlouhá desetiletí k prázdninové zábavě, pomalu zanikají. Může za to nezájem lidí, ale i technická náročnost, která zamezuje provozovatelům promítat nové filmy. Přesto se v kraji stále najdou místa promítání pod širým nebem, kde se lidé baví.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení